דילוג לתוכן העיקרי

תפילין על גויל.

שאלה

שלום לכבוד הרב!
לאחרונה שמעתי שיש סופרים שאמונים על דרכו של רבינו שכותבים תפילין על גבי גויל. קראתי בהלכות ובהערותיו של מארי ולא הצלחתי להבין עד הסוף מדוע כותבים תפילין על גויל ולא על קלף? אם הרב יוכל בבקשה לעשות לנו סדר ולפרט לנו בעניין ולהסביר מה נפקא מינה להלכה ולמעשה ימינו?
תודה רבה לכבוד הרב שיוסיפו לך משמים אורך ימים ושנות חיים!

תשובה

דברי מארי בהערה כ', תפילין ומזוזה וס"ת, א, ט, ברורים. שהיום אין לנו לא קלף ולא דוכסוסטוס מעובד כמצותו, אלא כולו מצה (=שלדעת רבינו הוא פסול), הרי שלדעת רבינו, בימינו עדיף לעשות מזוזה על הגויל. ואף ס"ת אין קושי לעשותו על הגויל. הקושי הוא בתפילין (=שצריך להיות כתוב על קלף, ואין לנו קלף כשר לפי רבינו), ולכן סיים מארי וה' הטוב יכפר בעד. אולם אחרי בקשת המחילה ממארי זצ"ל, הרי מתשובת רבינו, קלז, נראה שמותר לכתוב תפילין על גויל, שהרי רבינו, תפילין מזוזה וס"ת, ה, א, כתב: "ספר תורה שבלה, ותפילין שבלו, אין עושין מהן מזוזה... לפי שאין מורידין מקדושה חמורה לקדושה קלה". ומשמע מדבריו, שאלמלי דין הורדה, היה אפשר לכתוב מזוזה מתפילין שבלו. ואם תימצי לומר שתפילין נכתב רק על קלף, הרי אין לכתוב מזוזה על קלף. אלא משמע שמדובר במקרה שכתבו תפילין על גויל, ובלו. ורוצה להפכם למזוזה. ואם כן, לכאורה, בלית ברירה אם אין קלף כשר לפי רבינו, עדיף לכתוב תפילין על גויל.