דילוג לתוכן העיקרי

תשמישי קדושה לתפילין

שאלה

האם חלה קדושה על כיס שלתוכו מכניסים את כיס התפילין (כיס בתוך כיס)? האם חלה קדושה גם על כיסוי הפלסטיק שמכיל את הכיס הגדול הנ"ל? האם רק גניזה מעילה כאשר התשמישים האלו בלים וצריך להחליפם?

תשובה

1. כן. יש קדושה לשקית התפילין, ואפילו לכיס הפלסטיק שבתוכו שמים תפילין עם שקית בד כי היא מיוחדת לתפילין, ואפילו עשרה (כלשון רבינו), או אפילו מאה כלשון מרן ושו"ע, או"ח, מ. אבל בניגוד למ"ב, שם, ס"ק ז, אחרי בקשת המחילה, שקית גדולה של טלית, שמניח בה גם את התפילין, אינה נחשבת מיוחדת לתפילין, ואין בה קדוש, ה כי היא מיוחדת גם לטלית שאין בה קדושה.
2. תפילין ושקיותיו שבלו, טעונים גניזה, וכן ס"ת שבלה טעון גניזה, וארון ס"ת שבלה או נשבר ומטפחות ס"ת שבלו, וכתבי קודש שבלו טעונין גניזה, עיין רבינו, ס"ת, י, ב - ה. אולם ס"ת גניזתו בכלי חרס לקבר ת"ח, כלומר יש צורך לשמור עליו למען יעמוד ימים רבים, ושיהיה ליד ת"ח שמת. אבל כתבי הקודש וארון של ס"ת ותפילין שבלה, ושקיות שבלו, אסור לזרקן, כי זריקתן יש בה ביזיון. אבל גונזים אותם לאו דווקא בכלי חרס ולאו דווקא ליד מת ת"ח, די שיניחם במדף, או בארגז, ואף שמתכלים והולכים, כמו מטפחת ס"ת שעושין אותן תכריכים למת מצווה. תוכל להאזין להלכות יומיות בעניין שאלתך באתר נצח ישראל באודיו.