דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות

שאלה

לרב שלום וברכה יש עסקים שעושים על כרטיס ביקור חלקים מפסוקים ולרב בשם יי ו - ד"
1. האם הם טעונים גניזה? יש כיום סוגי בישול באדים גם בצורת סיר אידוי וכן תנורים שנמצאים לרב במטבח המוסדי
2. האם בשר שנתבשל בהם דינו כחליטה?
3. מה הדין לדעת רבינו לגבי סיר בן יומו ושלא בן יומו שנתבשל בו חלב או בשר שיאכל התבשיל עם היפוכו וכן עם סתמי? אני
תודה לאל יושב מידי פעם עם בני בן ה -5 ומלמד אותו אותיות וסיפורי צדיקים ולפעמים אני מוצא את עצמי מתעקש איתו קלות כדי לנצל את גילו ולהתחיל לחנכו ולהרגילו בתורה ופסוקים
4. מה דעת רבינו בחינוך הבנים?
5. האם הורים שמשחקים עם הילדים ומצחיקים אותם נוטעים קלות ראש בילד או שמראים געגועים לילד מרגילים את הילד לפינוק וגורעים מחינוכו? ברוך תהיה

תשובה

1. כל כרטיס ביקור שיש בו פסוקים או חלקי פסוקים טעונים גניזה, ואין להשליכם לארץ, ואין להיכנס עמם לשירותים, אלא אם כן הם מכוסים בשני כיסויים, שאינם כיסוייהם.
2. בישול ע"י אידוי כמו זה שנעשה באולמות ובמלונות, ובמסעדות גדולות, שבתוך תנור יש סיכים, שבהם תלויים באוויר מפות, והסיכים מסתובבים עם העופות, בישול כזה הוא כשר למקפידים על חליטה.
3. סיר בשרי או סיר חלבי, נקי, היטב, גם אם הוא בן יומו, שנתבשל בו תבשיל פרווה, מותר לאכלו, במין המהופך לסיר שנתבשל, כי זה בגדר נותן טעם דהיתרא. אחינו האשכנזים מחמירים ומתירים, רק בסיר שאינו בן יומו, וכמובן שהיה נקי.
4. יישר כוחך. רק היה זהיר שלא להכריח אותו, רק לגרום לו שירצה ויישאב לכך בנפש חפצה, כך צריך לחנך, וכל שכן בימינו, שיש גורמים ששואבים את הילד למחוזות אחרים.
5. עת לכל אמר קהלת. תלוי בגיל ותלוי בנסיבות, י ש פעמים שהצחקוק עם הקטנים, אם אינו הבלי וליצני מדי, הוא נחוץ ומתבקש.