דילוג לתוכן העיקרי

אשמח שהרב יאשר את דבריי

שאלה

בס"ד לרב שלום, האם הסיבה שנותנים לכוהנים וללוים מתנות מפני ש:
1. הם עובדים בבית המקדש ולכן כדי שיהיו מרוכזים בעבודתם בלי טירדות הפרנסה לכן דואגים לתת להם מתנות.
2. זה העבודה היחידה שיש להם ולכן זה השכר שהם מקבלים על עבודתם היות והם משמשים בקדש - ניתן להם שכר. - האם הכוהנים/ הלווים לא היו מקבלים משכורת? (כסף)
3. אין להם נחלה בארץ והם מקדישים עצמם לעבודת המקדש ומערכת הציבורית - הציבור מממן את פעילותם זו. - האם כבוד הרב יוכל בבקשה להסביר לי מה הכוונה שאין להם נחלה? האם הסיבות שכתבתי הם נכונות האם יש עוד סיבות? - האם הכוהנים מקבלים 24 מתנות ולעומתם הלווים מקבלים מתנה אחת - מעשר ראשון שגם ממנה צריכים לתת לכוהנים. - מי שנותן לכוהנים וללוים את המתנות הם ישראל - המתנות ניתנות במהלך כל השנה. - האם המטרה החינוכית שניתן ללמד את התלמידות ממתנות כהונה ולוויה היא הכרת הטוב של העם כלפי הכוהנים והלווים בגלל שהם עובדים למען העם, העם מוכיר להם טובה על כך שעובדים בשבילם..

תשובה

כל הסיבות נכונות. שבט לוי אינו נוחל חלק בא"י, אלא ניתנות להם ערים למגורים ולמחיה. וכל זאת כדי לבטא שהם אמורים להיות אמונים שה' הוא נחלתם. נכון הכהנים זכאים ל 24 מתנות כהונה והלוויים רק במעשר ראשון. נותניהמתנות לכהנים הם הכהנים ויש מתנות שגם הלוויים נותנים במהלך השנה, יש כמה תכליות חינוכיות בהוראת עניינים אלו:
א. הכרת הטוב
ב. שעם ישראל זקוק לנבחרת כדי שהוא יהיה עם נבחר לכל האומות.