דילוג לתוכן העיקרי

האם חובה לשים מזוזה עפיצה בפנימיה?

שאלה

שלום וברכה, האם חובה על תלמיד ישיבה להחליף את מזוזתו למזוזה מקלך עפיץ, שרק הוא כשר לדעת רבנו? המוסד מן הסתם לא יראה זאת בעין יפה. תודה

תשובה

לשואל היקר 
בדבר שאלתך כבן ישיבה בפנימיה להחליף בחדרך מזוזה בפנימיה העומדת בכשרות רבינו הרמב"ם. ואם כשאלתך, השאלה כפולה ומוכפלת, האם עלי להחליף את כל המזוזות המשמשות כבית שער לחדרך זה, וכן בחדר אוכל או אפילו בבית מדרש. נקודה למחשבה... למה הינך מסתפק בחדרך בלבד?!
לעצם הענין, כבר דנו האחרונים בדבר חיוב מזוזה בפנימיות ישיבות אולפנות וכיו"ב. א. אם יש חיוב מזוזה בהם בכלל, ב. אם כן, מי מחויב בו התלמידים או בעלי המוסד. 
דעת רוב האחרונים כי אין כלל חיוב, בודאי לא לתלמידים, ולמרבה להנהלה. ועין רבו הדעות אם בברכה או לא בברכה, ורבים העלו בלי ברכה. 
לענ"ד העיקר כדברי הפוטרים לגמרי, מכמה טעמים שנזכרו בדבריהם, דין התלמיד כדין אורח המתארח בבית המארח שאין לו מזוזה, ואינו דומה כלל לשוכר או לפונדק. ויתירא מזו, גם כשחייבו שוכר באר"י תוך מטרה לחזק בישוב אר"י, בכה"ג לא שייך נימוק זה. וכבר אמרו בשם הרב יצחק הוטנר כי בן ישיבה אינו קבוע במקומו כי יש ביד ההנהלה לסלקו כל אימת שירצו. וכן כידוע האבני נזר דן בחיוב חולה במזוזה בחדרו בבית חולים והעלה כי חולה אין לו זמן קבוע ולא ישהה מעבר למה שצריך, ודינו של בית החולים כמחסן תבן ועצים. וכידוע לרבינו אין כלל חיוב גם ללא ברכה. וכידוע לך הכרעת האחרונים כי היום בצימר ובית מלון אין חיוב מזוזה, ולמרבה קובעים שם מזוזה (פשוטה שבפשוטה זולה שבזולות.. והבן)  ללא ברכה, רק מחמת שהוא קמיע בעיני רבים וטובים וד"ל.