דילוג לתוכן העיקרי

שדים רוחות וכוחות טומאה

שאלה

לק"י
שלום רב!
בגמרא במגילה מביאים דרשות עם שדים, איך זה מסתדר עם זה שאין שדים? אם אין שדים למה הגמרא מתעסקת בזה כל כך ומביאה מזה הוכחות והנהגות כמו שמי שהולך לבדו בלילה ומרגיש פחד שיגיד שהעז בדיר שמנה יותר, והגמרא כותבת שם מפני השדים, וגם זכור לי שבגמרא מסופר על תנא או אמורא אחד שגרש את השדים מארץ ישראל, וגם סיפור על תנא שהכניסו אותו לבית כנסת שהיה בו שד כי ידעו שהוא יצליח לגרש אותו.. למה צריך להגיד את זה אם אין באמת שדים? ויש לי חבר שטוען שיש לו תמונה של שד בבית, וסבתא של חבר שלי סיפרה שהיא ראתה כבש עם רגלים של תרנגול, ושמעתי עוד סיפורים כאלה ממקור ראשון, וגם יש הרבה עדויות מתימן על שדים שהטרידו את מנוחת עוברי דרכים, הרי יש הוכחות עדיין נגיד שזה לא אמיתי? מה אני אמור להגיב לטענות כאלה?
האם רוחות, גילגולי נשמות, ודיבוקים למיניהם קיימים? יש ספר של רב מסויים ששם הוא מביא תמונות לכאורה של רוחות של אנשים שירדו לעולם הזה או שמייד אחרי תאונה קטלנית נקלטה לכאורה בעדשת המצלמה רוח של אחד ההרוגים והוא כותב שם שחוקרים בדקו את התמונות ואמרו שהם אמיתיות (לפי דעתי לא אמין במיחוד), ויש גם סיפורי חסידות על אדם שחזר לעולם הזה רק בגלל חוב שהיה ואחרי ששלמו את החוב הוא נעלם וכל מיני כאלה.
ופורסם לא מזמן סרטון של דיבוק שנכס בבנאדם בארץ והוציאו לא את זה והכל מתועד במצלמה (גם לא אמין מבחינתי, אבל בשביל הדוגמה), וגם יש ספר של מקובל מפורסם וגדול ששם הוא מתאר את הדיבוקים שהוא הוציא, איך אפשר להגיד בכל זאת שאין דיבוקים לדעת רבנו? (אם באמת אין לדעת רבנו דיבוקים).
וגלגולי נשמות.. ראיתי כתבה על מישו אמירקאי לא יודע בדיוק מה קרה שם אבל הוא התחיל לדבר עברית עתיקה, וגם יש סיפור על תינוק דרוזי שהתחיל לדבר באנגלית רהוטה, וגם יש סיפור על האר"י הקדוש שרדף אחריו גחזי ,משרתו של אלישע הנביא, בגלגול של כלב, איך דברים כאלה מסתדרים לדעת רבנו? אני מבין שיש חילוק בין קבלה להלכה, אבל זה כבר עניין במציאות!
ראיתי שרבנו כותב שאוב וידעוני ודומיהן זה שטויות והבלים וזה לא אמיתי.. אבל היום ידוע על אנשים מסויימים שיש להם כוחות והם יכולים להרגיש דברים מתחת לאדמה או לספר לאנשים דברים עליהם מבלי להכיר אותם כלל.. האם זה הבל הבלים?
לרבנו כוחות טומאה ודומיהן קיימים? אם לא, מה הסיבה שנוטלים ידים אחרי שינה אם אין רוח טומאה?
יורנו רבנו כיצד לנהוג למען לא נשגה באמונות שווא.
אשמח שהרב יפנה אותי גם למקורות בדברי רבנו למען "יראה בעיניו... ולבבו יבין"
תודה רבה! ואני מבקש מחילה אם הטרחתי או הכפלתי את שאלותי..

תשובה

חבל לבזבז זמן על התעסקות בבירור דברים אלו, שיש אומרים (המיסטיקנים) שהם ממשיים, ויש אומרים (הרציונאליים) שהם דמיון.

רבינו במורה נבוכים קבע שעניין השדים הוא עניין של דמיון, ואם מצאנו שחכמי תלמוד התייחסו לכך, הוא על דרך שהסביר רב האי גאון, כדי להראות לעם, שחכמי ישראל מתעסקים בכל, ומצויים בכל, כדי לבסס האימון של העם בחכמים.