עונש מוות ביהדות
שלום רב, חברה (לא דתיה) בעבודה שאלה אותי היום איך מסתדר מעשה פנחס לאור מוסריות התורה. הרי יש פה קידוש של מעשה "רצח" כמעשה קנאה. ניסיתי להסביר שישנם מספר מעשים עליהם יהרג ובל יעבור. ואל לנו להתייחס למוסריות התורה כמשרתת או כמתאימה לעולם המוסר שאנו יכולים להגיע בשכלנו ו.. קצת נעצרתי בזה.... אשמח להבהרה....
תודה רבה.
אין בתורה ענישה בלי משפט. זה אחד המקרים הבודדים שהעונש של העבריין הוא שהקנאים פוגעים בו, משום שהעבריין הזה אינו עושה עבירה נקודתית מחמת שיצרו גבר עליו. עבריין זה, זמרי, ערער במכוון את קדושת עמנו, וקרא תיגר על התורה ועל מנהיגי התורה, משה רבינו. זמרי בעל גויה לעיני כל, לעיני ישראל ולעיני משה רבינו. העבירה שעשה היתה הפגנתית, נגד קדושת עמנו וייחודו ונגד משה רבינו. שום שפיטה ושום עונש, עד שיהיו, לא ייתנו מענה שיש בו תיקון הקלקול שגרם, רק ענישה ספונטנית ע"י אישיות מופת, פינחס, שסיכן עצמו (שאם זמרי היה מתגונן והורג את פינחס, אי שאפשר היה להעמיד את זמרי לדין) כדי להגן על קדושת עמנו וייחודו, וייחודה של המנהיגות שלנו בדמותו של משה רבינו, לעיני כל.