דילוג לתוכן העיקרי

גילוח שיער

שאלה

מארי נכבד. קיבלתי תשובתך בנוגע להסרת שיער לשחיינים שאמרת שבחזה אני יכול להסיר שיער ובבית השחי לא. וניסיתי ללמוד הסוגיה, כפי שהביא הרמב"ם בהלכות עבודת זרה פרק יב. ושם הוא כתב: העברת שיער משאר הגוף כגון בית השחי ובית הערוה אינו אסור מן התורה, אלא מדברי סופרים. והמעבירו מכין אותו מכת מרדות. במה דברים אמורים, במקום שאין מעבירים אותו אלא נשים, כדי שלא יתקן עצמו תקון נשים. אבל במקום שמעבירין השער האנשים, אם העביר אין מכין אותו. ומותר להעביר שער שאר איברים במספרים בכל מקום. ומזה אני למד:"
1. שאין זה אסור דאורייתא אלא רבנן, והעונש על העובר - מכת מרדות.
2. והלכה זו אמורה במקום שרק נשים מגלחות שיער מפני "תקון נשים".
3. אבל אם מצוי במקום שמעבירין שער אנשים - אז אין חל עליו איסור ומכת מרדות.
4. בכל מקרה, מותר להעביר השיער במספרים. (שהרי בהתחלה הביא "העברת שער משאר הגוף (והביא דוגמא בלבד) כגון (!) בית השחי ובית הערוה... (ובסוף סיים) ומותר להעביר שער שאר אברים (ולא אמר דוגמא, ולא מי כן ומי לא) בכל מקום. וכאן אבוא לשאולאת הרב.
א. אני שאלתי אם יש אמצעים שבהם כן מותר להעביר את השיער מבית השחי/ערוה - והרב אמר לא בלי להתייחס. והיום יש אלטרנטיבות רבות מלבד גילוח בתער כמו שמזכיר הרמב"ם. משחה מסירת שער, שעוה, לייזר - אם כן, אין כאן תער כלל. וכמו שהתרת לגלח שיער הזקן בלייזר כפי שראיתי באחת מתשובותך אז למה כאן לא? וכמובן שמותר לגלח במספרים.
ב. אני נמצא במקום שכולם מגלחים השער במקומות אלו ובכל הגוף. בתחרויות השחייה בהם אני משתף, כולם ללא יוצא מן הכלל מגלחין, ואין קשר לנשים בכלל. ואז אני יכול להיות כלול במה שהרמב"ם אומרף "במקום שמעביריןם שער האנשים". יתר על זאת, היום זה מקובל (אולי לא כל כך בחרה הדתית) שבארץ הרבה אנשים מגלחין שער הגוף, הסרות שיער בלייזר נפוצות מאד מאד, והרבה מגלחים בבית השחי, והחזה, והערוה, והגב, ואין זה נחשב לדבר מוזר בכלל, או לדבר המיוחד לנשים. אם כן, יש כאן שני צדדים להקל.

תשובה

א. מבחינה עיונית אתה לכאורה צודק, אבל מה נעשה שרבינו זכר היתר במספריים ולא זכר היתר בסם. שהרי כבר בזמן המשנה היו מסירים שיער בסם, ולכן נראה אף שאיסור זה הוא רק מדברי סופרים, יש בו חומרה שאין בהשחתת הזקן. שבהסרת שיער בית השחי ובית הערווה, מאחר וזו דרך נשים, והסרת שיער בסם היא חלקה כמו בהסרה עם תער, לכן היא בכלל האיסור, ורק במספריים, שאין ההסרה מוחלטת, ואינה דומה לדרך הנשים - מותר. ואולם השחתת הזקן לא אסרה תורה אלא השחתה בתער, ולא בסם.
ב. גם במקרה שלך לפי רבינו, אסור. משום שרבינו כתב: "אבל במקום שמעבירין השיער האנשים, אם העביר אין מכין אותו". ומשמע שאיסור יש בדבר. ובמיוחד שבמקום שלך אין מדובר שכל הגברים או רובם מעבירים שיער שעל גופם, אלא רק השחיינים. ברור שלפי פוסקים אחרים, ניתן לצרף שתי קולות ולהתיר. לא כן לפי רבינו.