דילוג לתוכן העיקרי

ברכות הראייה ושהחיינו בשוק

שאלה

שלום וברכה מארי, 2 שאלות לי אליך.
1) בתחילת העונה, עברתי ליד השוק, וראיתי פירות לרוב, חדשים גם ישנים. לברך שהחיינו? הרי ודאי שלא אזכור אילו פירות כן ראיתי ואילו לא ראיתי...
2) הרמב"ם כתב שצריך לברך "עושה בראשית" על כל אחד משלושת המקרים הבאים:
א. "כשתחזור הלבנה לתחילת מזל טלה בתחילת החודש, ולא תהא נוטה לא לצפון ולא לדרום". ב." "כשיחזרו כל כוכב וכוכב מחמשת הכוכבים הנשארים לתחלית מזל טלה, ולא יהיה נוטה לא לצפון ולא לדרום".
ג. "כשיראה מזל טלה עולב בקצה המזרח". לצערי אינני מוצא את ידי ורגלי בהוראות אלו. אשמח אם תוכל לבאר את שלושת המקרים הנ"ל, כדי שאוכל לברך בהם את ה'. כל טוב ותודה

תשובה

1. לפי עיקר הדין, יש לברך שהחיינו בשוק. כשרואה אותם לראשונה, וישתדל לזכור את אשר כבר ראה. אבל לפי המנהג, מברכים בשעת אכילה ואז קל יותר לזכור.
2.
א. ללבנה יש מסלול של תנועתה, וכשהיא משלימה מסלולה ומתחילה מראשית מסלולה, הרואה אותה במצב זה מברך, עושה בראשית. תחילת מסלולה הוא תחילת מזל טלה, כלומר יש מקבץ כוכבים בשמים, וצורת אותו מקבץ נדמית לרואה מקבץ זה, כמו צורת טלה. וכשהלבנה נראית בשמים בתחילת מזל טלה, והלבנה לא נוטה לא לצפון ולא לדרום, אלא היא מצויה בדיוק במערב, הרי היא אז בתחילת מסלולה, ויש לברך עושה בראשית.
2.
ב. כנ"ל לגבי שאר הכוכבים, כמו : כוכב, נוגה, מאדים, צדק שבתאי, כשהם מגיעים שוב לתחילת מסלולם, והרואה רואה אותם שהם בתחילת מזל טלה, וככוכב הנחזקה, לא נוטה לא לצפון ולא לדרום, יברך עושה בראשית.
2.
ג. וכן כשרואה את אותו מקבץ כוכבים, הנדמה לרואה כמין טלה, עולה מקצה המזרח, מברך עושה בראשית.