דילוג לתוכן העיקרי

בעניין קדושת בית הכנסת

שאלה

לק"י יורנו רבינו 1- האם קדושת בית הכנסת היא מדאורייתא או מדרבנן לשיטת רבינו 2- הרמב"ם כתב אין אוכלין ואין שותין בבית הכנסת האם זה פירוש של קלות ראש או שזהו איסור בפני עצמו? 3- האם מותר לערוך סעודה שלישית בית הכנסת? 4- האם מותר לעשות אזכרה בבית הכנסת? 5 - האם יש חילוק אם זה בעזרה (עזרה אחורית ולא מעל לבית הכנסת) 6- האם בתימן היו הנשים מגיעות לבית הכנסת? ומה הדין אם אישה נידה / פנויה שהיא כנידה 7 - לעיתים בבית הכנסת עולה חזן 'ספרדי' ומתפלל בעברית האם הוא צריך להתפלל בסידור שלו או בסידור שכל הקהל מתפלל? (וועד ביהכנס לא סיכם דבר ) 8 - האם לדוגמה בקדיש הוא צריך לעצור יתברך כדיי שנענה אמן כמנהגנו והאם זה מעקב? עד כמה שאני זוכר מי שלא מצמיד עלמיא ליתברך הוא בנידוי לשו"ע ואנו עונים עד עלמיא אני צודק?
תודה רבה לכבוד הרב על התרת הספיקות וסליחה על האריכות

תשובה

1. נראה שהיא מדרבנן.
2. בנוסף לאיסור קלות ראש, איסור שלא ייבנה מביהכ"נ, הנאה של חול.
3. לא.
4. עם דברי תורה ובלי אכילה - מותר.
5. בעזרה - מותר.
6. היו מגיעות בודדות. לא היתה עזרה. אלא בצד אצל שכני ביהכ"נ.
7. לפי קהל ביהכ"נ.
8.
א. כן. צריך לעצור אך אין זה מעכב.
ב. להפסיק אחרי ולעלמי עלמיא. אין זכר לנידוי וכיו"ב בדברי רבינו.