דילוג לתוכן העיקרי

עולם הבא ובראשית.

שאלה

שלום כבוד הרב הגאון. איני יודע אם הרב זוכר אותי אבל שאלתי אותך לאיזו ישיבה כדאי ללכת בכנס שהיה בשירת ירושלים לעדה האתיופית.
רציתי להודות לך על העצה הטובה, בסופו של דבר אמנם לא הלכתי אליהם מסיבות כלשהן, אבל
תודה בכל מקרה. לשאלה: למדתי שהתשובה לשאלה 'מדוע עולם הבא לא מוזכר בתורה' היא מפני שהתורה היא תורת אמת, והתורה לא תגיד לאדם דברים מעל ההשגות שלו. דהיינו כמו שלא מספרים לעיוור על צבעים כך לא מספרת התורה לאדם על עוה"ב. (ועוד שמעתי שעד חורבן הבית לאנשים לא היה אכפת ממש מהעוה"ב מפני שהיה אפשר להינות מזיו השכינה גם בעוה"ז ולכן לא כתוב על עוה"ב אלא כתוב 'וחרה אף ד' ועצר את השמים' וכו') ועוד, למדתי שספר בראשית מפ"א עד עד פ"ג פס' כ"א ( ויעש ד' א - להים לאדם ולאשתו כתנות עור) מדבר על מציאות מטאפיזי, והשאלה היא כיצד יתכן שהתורה מספרת לנו על מציאות מטאפיזית? הרי היא לא בהשגתינו.
תודה מראש.

תשובה

עולם הבא אינו מעל השגת אנוש, אדרבה הוא מחויב המציאות מבחינת ההיגיון, יותר מתחיית המתים. אלא לגבי טיבם ומהותם של חיי העולם הבא, אין לנו יכולת לדעת, כי מדובר בחיי נפשות, שאין להן שום קשר לחיי גופות. והתורה נועדה לכל אדם, ולכן גם מושגים אלוקיים, היא כותבת בלשון הגשמה, כדי שהעניין האמוני יהיה שווה לכל נפש, גם לילדים וגם לגדולים, שאינם מלומדים. וכל אחד כדרגתו השכלית יתבונן ויגיע לחקר האמת האמונית לפי דרגתו. משום כך התורה מתייחסת לשכר ועונש גשמיים שהם שווים לכל נפש, ואת עניין עולם הבא היא שיקעה ברמזים לכל אלה שישכילו ויתעלו יותר ויותר בדעת ה', ובסתרי תורה. ואין סיפור האדם וחווה מטאפיזי, אלא מציאות שהיתה, כי אנחנו מתולדותיהם. אך הסיפור על עץ החיים ועץ הדעת ועניין הנחש הוא סיפור שיש לו פרשנות אלגורית אמתית ליודעי חן.