דילוג לתוכן העיקרי

שו"ת מורנו הרב יוסף קאפח על פתיל תכלת

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה.
הנני מעתיק לכבוד הרב שו"ת מכתב ידו של מורנו הרב יוסף קאפח. העתק זה הוא מצילום העותק המקורי אותו המציא לי חבר. תשובת מורנו הרב יוסף קאפח היא בכתב ידו, 'כתב רש"י': ב"ה מוצש"ק פ' "ויגש" י"ב בטבת ה'תשנז לכבוד הרב הגאון יוסף קאפח שליט"א, חבר בית הדין הגדול (מורנו הרב יוסף קאפח הוסיף בכתב ידו: לשעבר) שלום וברכה
רציתי לשאול את כת"ר בעניין התכלת שנתחדשה לאחרונה מן החלזון ארגמון קהה קוצים האם זוהי התכלת האמיתית והאם צריך להטיל תכלת זו בציצית, ואם צריך –––– כיצד לנהוג במספר החוטים, האם להטיל חוט אחד מן השמונה כדעת הרמב"ם, או שנים מן השמונה כדעת הראב"ד או ארבעה מן השמונה כדעת רוב הראשונים, וכן לגבי צורת החוליות והכריכות ששונה כשיש תכלת מאשר שאין תכלת ואם להטיל תכלת –––– כיצד לעשות את החוליות והכריכות. אודה מאד לכת"ר אם יענה לי דעת תורה שלו. ביקרא דאוריתא (השמטתי את שם השואל) לק"י כנראה שבאמת היא התכלת, ויש לעשות רק חוט אחד מן השמונה תכלת, כלומר לצבוע חצי חוט, או בשעת הטויה לטוות חצי החוט וחציו תכלת, ולעשות שבע חוליות כמ"ש הרמב"ם, וכבר הביא האור שמח ראיה להרמב"ם מן הירושלמי, והבאתיה אני במשנה תורה מהדורתי ע"ש בכ"ר יוסף קאפח האם כה"ר שמע על תשובה זו? אציין שוב שאין לי ספק במקוריותה של התשובה.
א. הנני מכיר את כתב ידו של מורנו הרב יוסף קאפח.
ב. סגנונו של מורנו הרב יוסף קאפח מעיד על מקוריות התשובה. עוד אציין לכה"ר שאינני מכיר את השואל, אך שמו שמור אצלי ואם כה"ר יבקשנו על מנת לברר, אשמח למסור לכה"ר את שם השואל.
תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה

בוודאי שאשמח ואודה לך אם תציג בפניי את המקור. לגופו של דבר, תשובה שהיא ודאית שלו, ודבריו במשנה תורה שסותרים זה את זה יש ללכת אחר המאוחר. שהיא משנה אחרונה. אולם גם אם תשובה זו היא באמת שלו, ולמרות שהיא יותר מאוחרת מדבריו במשנה תורה, מאחר והוא כתב, "כנראה שבאמת היא התכלת". כלומר עדיין היה לו ספק. ומאחר ולא ראינוהו נוהג בערוב ימיו עם תכלת בציציותיו, הרי גדול הוא המעשה שלו, ועליו אנו נסמוך.