דילוג לתוכן העיקרי

מעשר ומעשר עני

שאלה

לק"י שלום וברכה לכבוד הרב!
בגינתנו ישנו עץ אשכוליות שאנו קוטפים ממנו מדי פעם. א) במקרה שקוטפים רק פרי אחד (דהיינו רק אשכולית אחת) האם יש צורך לעשר בברכה? או שמא מעשרים בברכה רק אם יש כמות של פירות?
ב) נודע לי שהשנה היא שנת מעשר עני - אשמח אם כבוד הרב יוכל להסביר לי כיצד נותנים משער עני? האם בכל פעם שקוטפים פירות צריך לתת מעשר עני או שמא אפרת לתת פעם אחת ולכוון על כל הפירות שיקטפו השנה?
תודה רבה מראש לרב!

תשובה

א. אם הגינה שלך היא באמת גינה, דהיינו שעודרים אותה, שאין מניחים בתוכה כלים למשמורת, שאין אוכלים ושותים בה, כמו שאוכלים במרפסת, אזי מותר לך לאכול יותר מאשכולית אחת, אלא אפילו יש בפניך ארגז אשכוליות, שכבר נגמרה מלאכתן, מאחר ועדיין לא נקבעו למעשרות, באחד משישה דברים שקובעים למעשר, אתה רשאי לאכול יותר מאחת כל שזה עראי. אולם אם לגינה זו יש דין חצר, כגון שהיא גדורה מסביב לבית, וכלים משתמשים בה, והיא מרוצפת, ואוכלים ושותים בה. ואינה נעדרת ברובה, רק עידור נקודתי ליד כל אילן, אזי היא קובעת למעשרות, כי חצר קובעת למעשרות, ואסור לאכול עראי יבולים שנגמרה מלאכתן, כי כבר נקבעו למעשרות. אבל מותר לך לקטוף פרי אחד ולאכול, ועוד לקטוף פרי אחד ולאכול, ויותר מזה, מותר לך לעלות לראש האילן ולקטוף מספר פירות ולאכלם בראש האילן, כי אין אוויר החצר קובע. עיין מעשרות, ד, טו, וגלוש לאתר נצח ישראל והאזן באודיו להלכה יומית בעניין זה.
ב. תן הלוואה לעני בסכום מסוים נניח 100 שקלים, וכל פעם שאתה מפריש מעשר עני, הערך את ערכו הכספי וקזז מחובו של אותו עני, עד שנגמר החוב 100 שקלים (מבלי שהעני פורע בפועל) ואם השנה טרם הסתיימה תן עוד הלוואה לעני וכך תנהג ולא תצטרך כל פעם לחפש עני כדי לתת לו מעשר עני.