סוס ורוכבו רמה בים
שאלה
שלום לכבוד הרב ערוסי
1. שכר ועונש תלויי בחירה. באין בחירה בין רע לטוב לא תתכן הענשה או גמול טוב מצד שני, בהיות האדם הנברא היחידי שקיבל את הזכות לבחור, הוא ורק הוא, ראוי לגמול על בחירת הטוב, או לעונש מתקן על בחירת הפך הטוב. לאור האמור לעיל - אם החי שאינו בדרגת מדבר פועל על פי אינסטינקט ולא על פי בחירה - מדוע נענש גם הסוס עם רוכבו ומצד שני מדוע צפרדעים וכלבים קיבלו גמול טוב?
תשובה
לפי הרמב"ם כל הפוקד את עולם החי הוא פועל יוצא של דין האדם, כי הם נבראו לצורכו, לטוב או לרע.