דילוג לתוכן העיקרי

שנת שמיטה

שאלה

לכבוד הרב,
שלום, יש לי 2 שאלות. אחת בהל' שמיטה, והשנייה שאלה שהיא לכל השנה. מקצועי גנן פרטי, שבונה ומטפל בגינות וחצרות פרטיים.
1. שאלה בהל' שמיטה: אחת מדרישות בעל הגינות לשתול להם פרחים (יש לציין שבעלי הגינות חילוניים), והם עלולים לבקש ממני לשתול פרחים בשמיטה, וכיוון שמדובר ב - 3 גינות, שכל אחת יכולה להניב רווחים של 4,000 ₪ לכל גינה ואינני רוצה להפסיד את הגינות הללו, שאלתי האם אני יכול בשנת השמיטה למסור את הטיפול בגינות לאדם חילוני, שיבצע את העבודות הללו, כדי לא להפסיד את הגינות הללו, ולאחר שנת השמיטה הוא מחזיר לי את הגינות הללו, או אפשרות שנייה, האם למסור את זה לגנן גוי?. שאלה לכל השנה:
2. יש לי שני עצי דקל שאני מטפל בהם. הבעלים של עצי הדקל הללו לא מעוניינים בפירות, כי הם נטועים לנוי. כדי שלא ייווצר לכלוך מתחת לדקל, וכן שלא יבואו זבובים, כתוצאה מהתמרים שיפלו מתחת לדקל וכדי למנוע את זה דרכי לשתול את הפרחים של החנטה או לתלוש את פרי החנטה, כדי שהתמרים לא יצמחו - האם בדבר זה מותר או אסור משום "לא תשחית את עצה"?
3.
3. מה דין זריעה ושתילה על גג בשמיטה?

תשובה

א. לנסות לשכנע אותם שתשתול להם כעת, לפני ר"ה, פרחים רב עונתיים שיחזיקו מעמד עד לשמיני.
ב. היה וסירבו, שתול פרחים חד עונתיים בעציצים בחממה עם מצעים מנותקים, בשביעית, וכשיפרחו ויציצו ציץ, הוצא אותם מן החממות, והנח אותם על מצעים בגינת הצמחים להנאתם.
ג. היה וסירבו גם להצעה זו, העבר הטיפול בשנת השמיטה לגוי בכל הקשור לזריעה ושתילה בשביעית, ואתה תתחזק.
2. מאחר ורצונם בדקלים אלו רק לנוי, והפירות גורמים להם רק נזקים. מותר להשמיד אותם סמוך לפריחתם. לפני היותם פרי. ובמיוחד בשמיטה, כי לאחר היותם פרי, ולפני הגיעם לעונת המעשר, אסור בשמיטה להשמידם, בגלל שיש להם קדושת שביעית.
3. על הגג מותר רק לקיים שתילים ופרחים שנזרעו או נשתלו בששית, כי אסור מדרבנן לשתול או לזרוע בשביעית בעציץ שאינו נקוב. והגג דינו כעציץ שאינו נקוב. אבל לקיים ולתחזק שתילים ופרחים שנזרעו או נשתלו מערב שביעית, מותר. קיימת אפשרות לעשות סככה על הגג עם מחיצות עד המעקה, כמו חממות, ואז מותר לזרוע או לשתול גם בשביעית.