שאלה בעניין תוכחת אדם ברבים

שאלה: 

שלום לכבוד הרב,
(הערה: שלחתי את השאלה לרב נוסף)
רציתי לשאול את הרב שאלה בנוגע לתוכחת אדם ברבים. אני מקדים לפני הרב הקדמה, שייתכן שחשובה לצורך העניין. אני עובד בצוות פיתוח תוכנה, בו אחת העובדות באופן קבוע לא עובדת לפי הסטנדרטים של פיתוח תוכנה של הצוות, שנקבעו מימים ימימה. ניסיתי להעיר לה מספר פעמים על כך, והיא ענתה לי בצורה שאיני יכול להגדירה אלא כ"מגעילה". צורת הדיבור שלה הזאת היא לא רק כלפיי, אלא גם כלפי חברי צוות אחרים שמנסים להעיר לה על דברים. יש לציין שעל רקע זה היחסים שלי איתה הם לא יותר מאשר קורקטיים. כשראיתי שהערותיי לא עוזרות, פניתי בנושא מספר פעמים אל ראש הצוות. לאחר שראיתי שהעובדת לא שינתה את דרכיה, היסקתי מכך שראש הצוות לא דיברה איתה על כך. אמרתי לראש הצוות שהיא נוהגת איפה ואיפה בין העובדים, שיש עובדים שמצייתים לעבודה לפי סטנדרטים ויש עובדים שלא, והיא לא עושה בנוגע לכך דבר. אמרתי לה שכשאחד העובדים בצוות שלה עושה פעם אחר פעם דין לעצמו, ומתעלם מהערות של אחרים, הוא צריך לקבל את הניעור של החיים שלו. אמרתי לה שע"י התנהגותה זו כראש צוות, היא מכניסה במו ידיה דם רע לצוות. השיחה איתה התלהטה לטורים גבוהים, וגרמה לי לצערי לחוש כעס וטינה כלפיה, וגם אליה התחלתי להתייחס באופן קורקטי. הרגשתי שבמקום שאותה עובדת תקבל על הראש, אני הוא זה שקיבל על הראש, וזה מאוד מאוד לא הוגן. יש לציין שאחד העובדים בצוות טוען שלמיטב ידיעתו ראש הצוות כן מדברת עם אותה עובדת על הדברים, אך אני בכל אופן לא רואה שום שינוי בהתנהגות אותה עובדת, ומכך מסיק שראש הצוות אולי מדברת יותר מדי ברכות, ולא נותנת לה את הניעור הנדרש בכזה מצב. הגעתי למסקנה שכדי להפעיל לחץ על ראש הצוות, עליי להציף את העניין בפני כל הצוות, וניצלתי זאת בפגישת הצוות שנערכה היום. כשראש הצוות אמרה בסיום הפגישה שהיא צריכה עוד לדבר בהזדמנות על הסטנדרטים בצוות, אמרתי בפני כולם שהדבר אכן חשוב, לאור העובדה שיש גורם מסויים בצוות שבאופן עקבי לא נוהג לפי הסטנדרטים, ולא ציינתי מי הגורם. לאחר פגישת הצוות העיר לי אחד העובדים, גם הוא שומר מצוות, שלדעתו דבריי היו הלבנה אסורה של פני אדם ברבים (כלומר הלבנת פניה של אותה עובדת), מאחר וכולם בצוות משערים לאיזו עובדת התכוונתי. האם הרב סובר שאכן היה מדובר בהלבנה "אסורה" של פני אדם ברבים? האם יש מצבים, כמו המצב אותו תיארתי, בהם אין ברירה אלא לנקוט בדרך זו? למשל לפי מה שאני יודע, מי שהוא רשע, מותר להלבינו כדי למנוע את הרבים מללכת בדרכיו. כמו כן אציין שאני מקפיד מאוד בעניין אי הלבנת פני אדם ברבים.
תודה מראש לכבוד הרב.

תשובה: 

א. איני יכול לדון בעניין זה רק על סמך דבריך בלבד, אלא רק אם שניכם זה מול זה.
ב. השאלה מהו תפקידך באותו צוות, האם אתה ממונה עליה, או לא, כי אם אתה ממונה, די בכך שהערת לה, ומשלא שמעה תתרה בה שתעביר למעלה את העניין. ואם בכל זאת היא בשלה, העבר לאלה שמעליך ומעליה, כי גבוה מעל גבוה - שומר. ואם אינך ממונה עליה, די בכך שהוכחת אותה בדרכי נועם, ואם לא שמעה, ואם אין לך נזק בדבר, די בכך, במיוחד שהעברת לראש הצוות ולדבריך לא עשתה דבר.
ג. לכן לא היית צריך לדבר בעניין זה ברבים.

תאריך: 
11/04/16 ג' ניסן התשע"ו
x

Audio Playlist