דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

1 בימינו האם בן אדם שאין לו בית ובמקום לגור ברחוב הוא החליט לעבור לשטח שהוא חושב שזה פנוי, כמו במדבר או ביערות. האם יש כאן לא תשיג גבול רעך מבחינת המדינה?

2 טוענים שרבנו "תיקן" להפסיק להתפלל בלחש למרות תקנת חז"ל המורה את ההיפך.

קראתי בפעם השנייה את שתי התשובות של רבנו שבמהדורת בלאו סימן רנו, שבה רבנו משיב לשואל "מה שהזכרתם בדבר תקנתכם בתפילת מוסף של ראש השנה, הרי זה יפה, שאין בו דופי כלל". ובסוף התשובה רבנו כתב "ואני אומרים באיסורי תורה "עת לעשות לה' הפרו תורתך" וסיים "אבל כשנתפלל בשאר ימות החול באנשים מועטים בקיאים מקיימים התקנה הראשונה ומתפללים לחש ובקול רם".

גם מהתשובה סימן רנח לא משתמע שרבנו תיקן את התקנה המיוחסת אליו. הוא בסה"כ השיב לשואל: "...אבל אני אומר, שכך רצוי בזמננו בגלל סיבה שאבארנה, והיא שכאשר מתפלל הש"ץ בקול רם, פונה כל מי שהתפלל ויצא ידי חובה לדיבור או שיחה בטלה והופך פניו מן ההיכל וכו'".

מה אם כן מקור הטענה לפיה רבנו תיקן להתפלל תמיד בלחש בלבד?

תשובה

1 אם יש בחברה עני מרוד, שהוא בגדר הומלס, על החברה לסייע בידו למצוא דיור ואינו בגדר משיג גבול כשישן ברחוב.

2 אתה צודק. וכך אנו נוהגים באירועים של הליכות עם ישראל, שבחזרת הש"ץ כל אחד עומד במקומו, ושומע את החזרה מילה מילה ועונה אמן. אבל מאחר שרבים רבים ואפילו שלומי אמוני ישראל מדברים בחזרת הש"ץ, טוב להנהיג את תקנת רבנו כתקנה לכלל.