האם לפי ההלכה צריך להתחסן נגד נגיף הקורונה?
רבים השואלים בימים הללו מאחר וברוך ה' הגיעו החיסונים לארץ והחל מהשבוע הבא עלינו לטובה יתחילו החיסונים, האם להתחסן או לא להתחסן וזאת בגלל שבתקשורת משמעים גם קולות אשר הם נגד החיסונים או מהססים ומסופקים אם אכן להתחסן או לא, ומשום כך שואלים השואלים האם להתחסן או לא להתחסן.
והתשובה, חייבים להתחסן.
זהו דבר שכל אחד ואחד צריך לדעת אותו, שכשיש ספק פיקוח נפש, חייבים הכול לעשות כדי למנוע ספק פיקוח נפש. המציאות מוכיחה שהנגיף הארור הזה פוגע בבני אדם ואפילו בני אדם שהם עדיין צעירים, ונפטרו או מתייסרים, הנה אנחנו כבר עוברים בעוונותינו המרובים את השלושת אלפים חללים, לא חולים, חולים זה בעשרות אלפים, ואילו כך מדברים על חללים, אנחנו עברנו כבר את השלושת אלפים ה' יצילנו ומשום כך כשיש ספק סכנה מחללים את יום השבת, מחללים את יום הכיפורים למרות שיום השבת בסקילה או בכרת, יום הכיפורים בכרת, ומחללים אפילו על ספק ספיקא לא רק על ספק פיקוח נפש, אלא אפילו על ספק ספקא מחללים את השבת ומחללים את יום הכיפורים.
היש להתחשב בדעת מיעוט הרופאים?
נכון, ויש שומעים דעות מדעות שונות, ואפילו בקרב הרופאים, הרי ההלכה נפסקה שכשיש מחלוקת בין הרופאים אם מדובר בפיקוח נפש ויש צורך לחלל את יום הכיפורים ואת יום השבת, הולכים אחרי הרוב, או אחרי המומחים. אבל לא נותנים לעניין לבוא ולומר מאחר ויש מחלוקת בין הרופאים גם אם דעת המיעוט אומרת לא – נשמע את דעת המיעוט כדי לשמור על התורה, לא בשום פנים ואופן, אלא הולכים אחרי הרוב ואחרי המומחים.
רוב העולם, רוב הרופאים ובוודאי שרוב המומחים שלא כל רופא הוא מומחה בתחום הזה, כולם אומרים שצריך להתחסן ושהחיסון הזה איננו מסוכן. נכון, לא יודעים מהם התופעות הנלוות, עלול אצל אדם מסוים שתהיינה תופעות נלוות כאלה ואצל אדם אחר דבר אחר. אולי אפילו יש בני אדם שהחיסון יסכן אותם. הרי כבר הרמב"ם ובצדק שלכל אדם יש ספר רפואה משלו, יש תיק רפואי, לא כל אדם זה אותו דבר. אבל אומר רבינו שכל ההלכות בין דאוריתא בין דרבנן בין תקנות בין מנהגים הכול נקבע על בסיס הרוב, ולכן מבחינת הרוב מאחר ואנחנו מדברים על מדינות מתוקנות שאינם משחררות תרופה או חיסון אלא אם כן עשו מבדקים, טסטים בבעלי חיים ואחר כך טסטים בקבוצה קטנה של בני אדם, ואחר כך טסטים בקבוצה גדולה של בני אדם ואחר כך טסטים בקבוצה עוד יותר גדולה של בני אדם, ארבעים אלף, וגם שאחרי כל אלה נעשו עדיין יש ארגון רפואי שעובר על כל הדברים, ובודק אותם, בבחינת גבוה מעל גבוה שומר. אז ורק אז משחררים לפני כן לא משחררים, נכון יכול להיות שמישהו עלול להסתכן כי הוא משהו מיוחד במינו, תכף נתייחס לעניין הזה, אבל בכללי מאחר ואמרו שזה לא מסכן ומאחר ואי נטילת החיסון מסכנת בני אדם שאם חלילה אדם נדבק במחלה הוא עלול למות וכבר היו דברים מעולם ועינינו רואות איך בני אדם אפילו בדמי ימיהם משלמים מחיר חייהם בגלל העניין הזה של הנגיף הזה שגופם לא עמד בכך, נכון מאוד שבני אדם שונים בתגובות כל אחד ואחד, לכן כל אדם ואדם ישאל את הרופא האישי והמשפחתי שלו לאור התיק הרפואי שלי האם אני צריך להתחסן מותר להתחסן אסור לי להתחסן, והרופא ייתן לו את המענה האישי, ב"ה אנחנו נמצאים בתקופה שכמעט כל אחד ואחד מבוטח ויש לו תיק אישי רפואי ושם נמצאים כל הנתונים הבריאותיים והרפואיים של אותו אדם והיא תינתן לו תשובה הולמת. אבל האם לבוא ולומר – לא להתחסן כי אנחנו לא יודעים מה יקרה, זאת אומרת הללו שאומרים דבר כזה, אומרים בצורה כזאת. אוקי, אתם שהולכים להתחסן תהיו שפני הניסיונות שלנו, זהו המוסר? שנית – אתה לא מתחסן כל הקבוצה שלך לא מתחסנת גם אחרים ואז כתוצאה מכך שרבים לא יתחסנו עדיין המגפה תכה בנו, יפלו חללים ולא עוד יהיו סגרים כתוצאה מכך הכלכלה תתמוטט והרי כבר אנחנו נמצאים במשבר כלכלי עצום כתוצאה ממה שהתחולל עד כעת, וההלכה קובעת בפרק שני מהלכות תעניות אלו הם הצרות של ציבור שמתענים ומתריעים עליהם, על הצרת שונאי ישראל לישראל ועל החרב ועל הדבר – זה מגפה, מתענים כשיש מגפה יש כללים מתי זה נקרא מגפה שמתענים עליה אבל מתענים על מגפה, ועל חיה ועל הארבע ועל החסיל ועל השידפון כל אלו רבותיי זה פגיעות כלכליות, ועל הירקון ועל המפולת ועל החולאיים ועל המזונות, אם יש משבר כלכלי חמור שעלול לגרום לבני אדם להגיע לכך שאין להם ממה להתפרנס מתענים גוזרים תעניות ציבור. ועל המטר.
הרי איפוא מי שלא מתחסן וככול שהקבוצה גדולה שלא מתחסנים אז א' מרבים סיכונים בריאותיים לבני אדם מסוימים עד כדי שאחד מחברנו היה בשערי צדק. האם אלו שלא מתחסנים הם בגדר רודפים או לא? זה שאלה מושכלת ומתבקשת, והשבתי לו על אתר ואמרתי לו המון העם לא, כי הם פועלים עם רגשות הם אינם יודעים, אבל מי שהוא בר דעת רופא או בני אדם ברי דעת יודעים את הנתונים ולא מתחסנים יכול להיות שחס וחלילה יש להם גדר של רופאים, ממה נפשך ככול שתגדל הקבוצה שלא תתחסן המגפה תשאר ויהיו חללים. הכלכלה תפגע וגם זה דבר שצריך לקחת אותו בחשבון שאסור שהכלכלה תפגע באופן כזה שבני אדם יהיו זקוקים לפת לחם, זה לא דבר כל כך פשוט, מאיפה הקופה הזאת שיכולה לממן עוד מילארדים ועוד מליארדים, הרי יש לה גבול יש לה תחתית, יש לה גבול שהיא יכולה לקבל לכל הדבר הזה. ומשום כך, הדבר פשוט חובה להתחסן, אבל כפוף לכך שכל אדם אדם ישאל את רופאו האישי והמשפחתי האם לפי תיקו הרפואי ותנאיו הבריאותיים שלו האישיים מותר לו להתחסן או אסור לו להתחסן ואז זה דין פרטי אבל בכללי חייבים להתחסן. והפרופסור חיים גמליאל יקירנו יצא בקריאה וכתב ראשי פרקים ונפרסם את זה בנצח ישראל נפרסם את זה באור ההליכות הוא עוד אמור לכתוב עוד מאמר מקיף שבו הוא אומר שכל הללו שטוענים שהחיסון מזיק ומסכן וכו' הם שקרים מאוד מאוד גדולים, וכידוע אני רוצה להזכיר לכם רבותיי שפרופסור חיים גמליאל עשה את הדוקטורט שלו בחקר סוג מסוים של סרטן דם שאף מדען לפני כן לא עלה עליו, בגלל שהוא היה כל כך זהיר שלא נתפס אפילו במיקרוסקופים והיה צריך לפתח מערכת משוכללת עד שהוא נתפס ואז ידע לבקע אותו ונתן מענה לעניין הזה, אנחנו עוסקים בנגיף שגם כן זהיר שלא הכירו אותו שהתגובות שלו עדיין נבדקות אבל הוא מבין בדברים האלה, הוא בודק אותם מבחינה מדעית הוא קורא בקול גדול, אני ראשון הולך להתחסן אומר פרופסור גמליאל, תזכרו רבותיי הוא מאלה שנפגעו משיתוק פוליו. בשנות החמישים והשישים היה שיתוק וכיוון שלא כולם חוסנו הוא מאלה שלא חוסנו כי עדיין היינו עולים חדשים והכול אז הוא מאלה שנפגעו פיזית בגלל שלא חוסנו, אז נכון היו חיסונים שעדיין היו בהם ספקות וכו וכו' ב"ה יש היום מערכת חיסונים שבעבר היה עליהם ספקות גדולים מאוד מאוד והיום כל תינוק קטן האמא שלו לוקחת אותו לקבל מערכת של חיסונים כדי למנוע אבועבעות וכול מיני מגפות וחולאים רעים אז כך גם אותו דבר גם כאן, חייבים לצלוח את העניין של המגפה הזאת על מנת להציל בני אדם מחולאים וכל שכן ממוות על מנת להציל אותנו מפני התמוטטות כלכלית, זוהי הדרך העולה בית אל על פי ההלכה ואכן באמת שמעתי בינתיים שגם הרב פירר בשם הרב קנייבסקי והרב אדלשטיין הורו שצריך להתחסן, זאת אני אומר מדוע, כי ראיתי גם כן צוות ראשי משרד הבריאות הרפואי לפני כמה ימים לבני ברק והם עדיין מהססים ואומרים בואו שיתחילו ונראה, מה פירוש יתחילו ונראה?
אחרי בקשת המחילה, מה אנחנו שפני ניסיונות בשבילכם?! הרי כבר נעשו הניסיונות בקני מידה מדעיים איך אפשר לעשות דבר כזה.
לכן לפי ההלכה לאור מה שאמרתי שגם יש חילוקי דעות אחרי המחלוקת אז יש כללים וכי מעשים שבכל יום אדם אשר בא ובודקים אותו בבית חולים אומרים אדוני אם לא נעשה את הניתוח הוא ימות ואם נעשה את הניתוח יש עשרים אחוז או שלושים אחוז סכנה שימות אבל שישים אחוז או שבעים אחוז הוא יצלח ויהיה לו אריכות ימים, מהם ההלכות שאנחנו מורים להם, אנחנו מורים להם את ההלכות שיקח אדם סיכון קל יחסית כדי להבטיח אריכות ימים מה שאין כן אם לא יעשה את הטיפול הוא ימות בוודאי אנחנו מורים להם ללכת על בסיס כל השיקולים האלה כי כך ההלכה נקבעה, כל שכן כאן שזה בכלל לא מגיע לממדים כאלה. שבוודאי בוודאי יש צורך להתחסן, והקב"ה יהיה בעזרנו ידביר את המגפה הזאת מעלינו ישלח רפואה שלמה לכל החולים ויזכה אותנו שנוכל לעובדו בבריאות הגוף והנפש בשמחה במהרה בימינו אמן.