כבוד מורי ורבותי ה' עליהם יחיו. עומדים אנו בפתחה של שנה חדשה היא שנת תש"ס. לכאורה אין הבדל בין יום ליום, כאתמול כן היום, כהיום כן מחר.
ברם טובה עצומה עשה עמנו הקב"ה בקבעו לנו יום מסויים מימות השנה לאחר תקופת מרוצה בחיי יום יום, שניעצר, נעמוד ונתהה על מעשינו במשך השנה, הוא יום ראש השנה, שנאמר כי חוק לישראל הוא משפט לאלדֹי יעקב.
טובה גדולה עשה עמנו הקב"ה בְיָצְרוֹ לנו את מושג התשובה וגדריה, וכפי שנתפרשו על ידי חז"ל, אחרת היה אדם עלול להתגלגל במרוצת חייו ללא מעצורים.
וכידוע יש נטיות ודחפים לאדם, נטיות ודחפים, מהם גופניים חומריים, ומהם דמיוניים. יש שאיפות ודחפים, מהם לכאורה הכרחיים כי הם צרכי הגוף ודרישותיו, ומהם נטיות דמיוניות אנוכיות. הנטיות הגופניות, לכאורה, חומרו של אדם מכתיב אותם ללא ידיעת האדם, ואלה אדם עשוי להתדרדר בהם עד אין סוף, וחייב לרסנן ולקחת מהם ביודעין רק ההכרחי למילוי דרישותיו הגופניים של האדם. ולא כל דרישותיו, אלא רק צרכיו, ומהם דמיוניים שהאנוכיות של האדם מכתיבה אותם לו. ובנוהג שבעולם, וכפי שממשילים חכמים, כמו כדור שלג המתגלגל וגורף עמו בדרכו כדורוני שלג זעירים המצטרפים לגופו ומנפחים אותו ומגדילים את גופו, כך האדם, הדחפים הגופניים החומריים, והדחפים הדמיוניים, מצטרפים לשאיפותיו הגופניים היסודיים, ונהפכים לכאורה לטבע חיובי בשבילו. ואם לא יעצור, יתבונן לרגע קט, ויַפנֶה לבו להתנהגויותיו עלול להתדרדר לשפל המדרגות מבלי להרגיש. ואת זאת כתב הרמב"ם בספרו המחשבתי מורה הנבוכים, וזו לשונו: מכלל מטרות התורה השלמה עזיבת התאוות והזלזול בהן וצמצומן עד כמה שאפשר, ושלא ידרוש מהן אלא ההכרחי, וכבר ידעת כי רוב להיטות ההמון והתפקרותם אינם אלא בזלילה במאכל ובמשתה ובתשמיש, וזה המבטל את שלמות האדם הסופית, והמזיק לו גם בשלמות הראשונית וכו' ע"ש.
לכן בואו נא רבותי, נעצור כולנו יחד בעשרת ימי תשובה הללו, כולנו יחד וכל אחד לחוד, נבדוק, נבקר את הליכי חיינו, את מדותינו, את דעותינו, שמא הסתאבו במדת מה, שמא דבק בהם מאותם פתיתי השלג הנקרים בכדור השלג הגדול, בואו נטהר את מדותינו, בואו נזכך את מחשבותינו בשני המישורים:
במישור שבין אדם לחבירו בראשונה, ובמישור שבין אדם למקום, אשר שני המישורים הללו צמודים ודבוקים אחד בשני, אחד באחד יגשו ורוח לא יבוא ביניהם, בואו ננצל את הטובה הגדולה, את המתנה הזו שהעניק לנו בורא עולם ברחמיו הרבים עלינו היא התשובה, נעשה מצידנו ככל יכולתנו.
ומן השמים יסייעונו כמאמר חז"ל בא לטהר מסייעין אותו, והמב"ה יפרוש עלינו סוכת שלומו במישור החומרי ובמישור הרוחני.
כ"ד יוסף קאפח
פורסם במסורה ליוסף כרך ו