פרשת סדום ועמרה
כבוד הרב,
שלום וברכה! יש לי מכר חילוני אשר רחוק מהדת כמזרח ממערב. לא מזמן הוא שאל אותי שאלה אשר מסקרנת אותו לדבריו כבר הרבה זמן ואף אדם דתי לא נתן לו הסבר מספק. גם אני, לצערי, למרות היותי בחורה דתייה לא זכרתי את כל הפרשנויות לשאלתו ולכן המלצתי לו שאשאל עבורו באתר "מורשת". ובכן, בבראשית יח, פס' כ'- כא' נכתב לגבי פרשת סדום ועמרה: "ויאמר ה' זעקת סדם ועמרה כי רבה וחטאתך כי כבדה מאוד ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה". ברצוני לציין שהוא ציטט לי את הפס' בע"פ (!!) ורוצה לדעת מה ההסבר לפס' אלו, ובנוסף, מדוע הקב"ה הגדול מכל צריך "לרדת" ו"לראות" את החטאים הנעשים בסדום ועמורה ובנוסף, מה פירוש המילה "כצעקתה"? אשמח כבוד הרב,
לקבל תשובה נהירה ומפורטת לשאלתי זו אשר אותה אעביר למכרי. בברכת שבת שלום ותודה מראש, תחיה.
הקב"ה מלוא כל הארץ כבודו ואינו גוף ואינו תכונות גוף אלא הקב"ה הוא החכמה, הוא הצדק, הוא החיים ולא כדברים נפרדים אלא אישות אחדותית צרופה של חיים חכמה וצדק ובכלל אין לתארו על דרך החיוב אלא על דרך השלילה כי מציאותו נשגבה מבינתנו. התאור הציורי המקראי שיש בו הגשמה כלפי הקב"ה, "ארדה נא ואראה הכצעקתה" אין פירושים כפשוטו שה' י\חלילה יורד ממקום למקום ובודק דברים שלא ידע כי ה' יודע הכל, לא נעלם דבר ממנו. אלא תאור זה הוא דידקטי ומגמתי, שכביכול הקב"ה יורד לראות ולבדוק בטרם יפסוק פסק דין מרשיע ויגזור עונש על אנשי סדום. בתכלית תאור זה הצגת תכלית "הצגה" שתכליתה ללמד כל דיין בשר בדם שיעור בשפיטה, שלעולם לא ישפוט, לא ירשיע, ובודאי שלא יעניש, רק על פי שמועות, אלא עד שירד לסוף העניין ויחקור וידרוש את העובדות על פי ראיות מאוששות ורק לאחר מיכן ירשיע ויעניש.