דילוג לתוכן העיקרי

קושי בהבנת פסוקים

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. הקב"ה לימד את משה את התורה הקדושה בהר סיני, מדוע התורה מעידה שמצוות מסוימות ניתנו למשה באוהל מועד? הרי משה נצטווה בהר סיני על כל המצוות! בפרשת ויקרא כתוב :"ויקרא אל משה וידבר אליו מאוהל מועד לאמר" (מצוה אותו על דיני הקורבנות), ובתחילת פרשת אחרי מות כתוב "וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרון..." (מצוה אותו על עבודת יום הכיפורים)
2. בעניין פסח שני, ומעשה המקושש. כיצד אומר משה "עמדו ואשמעה מה יצוה ה' לכם". הרי הקב"ה לימד אותו בהר סיני את מצוות פסח שני! מדוע התורה כותבת "ויניחו אותו במשמר כי לא פורש מה יעשה לו", הרי הקב"ה לימד את משה בהר סיני את מצות השבת, ועונשה! או ששני המקרים האלה היו לפני מעמד הר סיני?
3. בתורה יש המון פסוקים שמתחילים כך : "וידבר ה' אל משה לאמר". (ואח"כ יש פירוט של המצוה) מה הכונה בפסוק? האם הכונה היא שהקב"ה מדבר עם משה בהר סיני ומלמד אותו את המצוות?
תודה רבה וכל טוב.

תשובה

יש ברייתא שנזכרה בגמרא, חגיגה, ו, א; סוטה, לז, ב; זבחים קטו, א, ובה מחלוקת בין ר' ישמעאל ור"ע. בעניין שאלתך, לדעת ר' ישמעאל, כללות (=כללים) נאמרו בסיני ופרטות (=פרטי המצוות) באוהל מעוד. ור' עקיבא אומר כללות ופרטות נאמרו בסיני, ונשנו באהל מועד, ונשתלשו בערבות מואב. ועיין הערה ד למורנו הרב יוסף קאפח, על הקדמת הרמב"ם למשנה תורה (מהדורת מכון מש"ה), שר' עקיבא רבו של ר' ישמעאל ושיטת ר' עקיבא היא השיטה שבה החזיק הרמב"ם.