אימות נביא
לכבוד הרב כתוב בתוספות יבמות נ, א: תדע שהרי נביא עומד - וא"ת והלא אם לא התפלל חזקיהו על עצמו היה מת והיתה נבואה בטלה אלא ע"כ אין הנביא מתנבא אלא מה שראוי להיות אם לא היה חוטא א"כ היכי מוכח מכאן דמשלו הוסיפו לו אפי' לא הוסיפו לו משלו וחיה כבר כל שנותיו שנגזרו לו מה שלא נתקיימה הנבואה לפי שחטא ואילו לא חטא ונשא אשה בשנים הראשונים היה מוליד ואר"י דשמא הדורות נגזרו להוולד באותו הזמן ובאותו הפרק שהם נולדים ובשני התוספת נגזר לו להוליד מנשה. מבואר מפה, אם אני מבין נכון, שהתוספות חולקים על הרמב"ם וסוברים שגם נבואה טובה של נביא יכולה להתבטל בגלל חטאים. השאלה היא - לפי שיטה זאת, כיצד נוכל לאמת נביא? הרי הכלי לאימות נביא הוא בדיקת התקיימות הנבואות הטובות שהוא אומר. ואם גם נבואה טובה יכולה להתבטל אז יותא שאי אפשר לאמת שום נביא ככי כל נביא שיטעה יגיד שהחטא גרם לבטל את הנבואה!
עיין דברי מורנו הרב יוסף קאפח על רבינו, יסודי התור, ה י, ח, אות טו, שדווקא הבטחה לטובת הכלל היא זו שאין ה' מבטלה. לא כן הבטחה אישית לנביא כמו יעקב, יש לחשוש שמא יגרום החטא. ואם כן, גם חזקיה כיעקב.