דילוג לתוכן העיקרי

ואהבת לרעך כמוך

שאלה

יש לי כמה שאלות העולות לי על המצווה והפסוק עצמו 1 מדוע התורה מצווה על הרגש? 2 מדוע כתוב "ואהבת" בעבר ולא כתוב בהווה? 3 למה אני צריכה לאהוב מישהו אחר כמו שאני אוהבת את עצמי, ומה עושים עם בנאדם לא אוהב את עצמו? 4 למה רבי עקיבא אומר על מצוות "ואהבת לרעך כמוך" שזה כלל גדול בתורה? אני יודעת שחלק מהשאלות האלה כבר נשאלו אבל אני לא הבנתי את התשובות אז עם הרב יכול בבקשה לכתוב לי את התשובות בשפה פשוטה זה יעזור לי להבין
תודה רבה

תשובה

1. האהבה האמורה כאן אינה רגשית אלא תודעתית. כי כל בני האדם נבאו בצלם אלקים, וכל אלה שמקיימים תורה ומצוות נקראים רֵעִים, כלומר ידידים. כי יש להם אמונה אחת ודרך חיים אחת. לכן יש לאהוב כל מי שהולך בדרך האמת, לא בגלל מראהו, ולא בגלל חיוכו, ולא בגלל, חלילה, תאוות בשרים.
2. האות ו' היא ו' ההיפוך מעבר לעתיד. כמו שיש ו' היפוך מעתיד לעבר ויאמר. וכל זאת כדי להדגיש את החיוניות של העניין, לא לעתיד הרחוק, אלא בכל עת, כדבר שכבר נהיה ויהיה.
3. הביטוי כמוך בפסוק "ואהבת לרעך כמוך", נועד כדי לקבוע מינימום של אהבה מעשית, מה ששנוי לך אל תעשה לחברך, אבל יש גם אהבה פעילה, איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק. אוי לו לאדם שלא אוהב את עצמו, ומזיק לעצמו, הרי עצמו הוא של ה'. כי בצלם אלוקים ה' בראו. והנשמה לו והגוף שלו. והם רק פיקדון בידינו. וכיצד האדם לא יאהב את הדברים של ה'?!
4. זה כלל גדול בתורה, כי אהבת האדם בגלל שהוא נברא בצלם אלוקים, ובגלל שהוא מקיים את תורת ה', ולפי זה אהבה זו נגזרת מאהבת ה' ותורתו, ואם כן, היא תשתית לקיום כל התורה כולה.