דילוג לתוכן העיקרי

שמיטה

שאלה

שלום לכבוד הרב באתר נצח ישראל מדורגת העדיפות של שמירת השמיטה לפי רבינו ושם כפי הזכור לי בעדיפות גבוהה יבולי נוכריים לא אויבים ואוצר הארץ.
א. יבולי נוכריים אולי הכי כדאיים מבחינת ההלכה היבשה אבל אם ננהג כך כולנו נהרוס את החקלאות הישראלית, הרי היתר המכירה לא בא לתת איזה תחליף הלכתי אלא התפקיד שלו זה לתמוך בחקלאיים הישראליים ועדיין להיות 'כשר'. אם כן למה עדיין עדיף להדריך את הציבור לקנות יבול נוכרי לא מאויבים שהוא עדיף אולי הלכתית על היתר המכירה אבל הורס את החקלאות הישראלית? הרי מצווה גדולה יותר היא לגבות את אחינו היהודיים מאשר להדר במצווה דרבנן והרי יש לנו לסמוך על היתר המכירה לפי דעת מארי.
ב. אוצר הארץ כולל בתוכו אוצר בית דין. איך ניתן לסמוך על סוג כשרות כזה? הרי רבינו אסר אוצר בית דין.
תודה מראש

תשובה

א. הבסיס להיתר המכירה של הרב קוק, הוא הסיכון הקיומי ליישוב היהודי. כי לפני קום המדינה החקלאות היתה מרכיב חשוב בקיום היישוב היהודי. לא כן עתה. בימינו יש מתירים למכור את אדמות ישראל, בגלל פרנסת החקלאים, כדבריך, ויש גם בשביל להציל את העובדים בשמיטה, מעבירה. איני מזלזל במטרות אלו, אבל הן רחוקות כרחוק מזרח ממערב, מהבסיס של הרב קוק. ולכן איני מתנגד למי שמוכר מכירת אמת, אבל אני נותן עדיפות ליבולי נכרים. ולשאלתך כיצד נציל את פרנסת החקלאים, לצורך זה יש להיאבק לשמיטה ממלכתית במדינת ישראל, שאמורה להיות מדינת היהודים, ולמצוא רעיונות יצירתיים לכך, וניתן למצאם. ההישענות על התר המכירה כאופציה מועדפת, יוצרת מצב שמצוות השמיטה תשתכח מישראל.
ב. אוצר בי"ד, כפי שהוא פועל, אינו מודל שהרמב"ם מסכים לו.