דילוג לתוכן העיקרי

האם תפילין הם מוקצה בשבת?

שאלה

ברצוני לשאול את כבוד הרב ערוסי, האם תפלין הם בגדר מוקצה בשבת? כי אצלנו בבית הכנסת, היה דיבור על כך בליל שבת, בשעה שחלק מן הציבור לקחו את התפלין שהניחו לאחר צום י' בטבת, וחלק השאירו אותם בבית כנסת עד למוצאי שבת. יורנו רבנו ההלכה גם לעניין לימוד וקריאה במגילת אסתר בשבת, וכו'.

תשובה

לענ"ד לפי שיטת רבנו, להבדיל משיטת הרמ"א, התפלין וכן מגילת אסתר, אינם מוקצים. כי אינם בבחינת "כלי שמלאכתו לאיסור". לא מבעיא מגילת אסתר, שמותר ללמוד מתוכה בשבת את הקריאה, לקראת הקריאה, או כל לימוד אחר, שהיא אינה מוקצה, אלא אפילו תפלין, ההנחה אינה מלאכה אסורה, אלא מנועים מלהניח תפלין בשבת, כדי לא לזלזל בכבוד שבת שהיא בעצמה אות. ובמסגרת לימוד הלכות תפלין בשבת, מותר לקחת תפלין וללמד לתלמידים, ולהדגים בפניהם את דיני הבתים ודיני הרצועות, הקשרים וכיו"ב. ואין לומר שאם חלילה יש חשש שהתפלין יפלו, או יתבזו, שמותר לקחתם ולהניחם במקום מבטחים. והמוצא תפלין ברה"ר בשבת מניחם, ומכניסם מרה"ר לרה"י כדי שלא יתבזו. אבל כאמור, הרמ"א החמיר בכך ונתן להם דין מוקצה.