דילוג לתוכן העיקרי

דיני ממונות וגדרי צניעות

שאלה

שלום לכבוד הרב,
אני מוזיקאי במקצועי הנוכחי ומתפרנס בעיקר מנגינה בשמחות. אתמול הוזמנתי ע"י זמר פלוני אשר איתו לא עבדתי בעבר, לשמחת בר מצווה. להפתעתי הרבה, כאשר החלו הריקודים לא הוצבה מחיצה בין המעגלים, דהיינו - מעגלים נפרדים אך ללא מחיצה מפרדת בין המינים. הודעתי לזמר שאני מקפיד בנושא זה ואיני יכול להמשיך לנגן ללא מחיצות והוא השיב שזוהי תקלה לא מתוכננת והמשפחה תדאג לשים 2 מחיצות שיפרידו. לבסוף הוצבה מחיצה של כ -2 מטרים ברחבת ריקודים של עשרות מטרים רבועים. מובן שעלה תאנה שכזה לא מקובל שכן הגברים הרוקדים עדיין יכולים לראות בבירור את הנשים הרוקדות ולכן הודעתי לזמר שוב שאיני יכול לעבוד בצורה שמנוגדת להלכה והוא השיב שאני יכול לקפל את הציוד וללכת, וכך עשיתי. יש לציין שהזמר הינו זמר מפורסם בציבור החרדי ומוחזק כאדם שאינו מרקיד במעורב כך שלא היה ביכולתי לצפות דבר שכזה... שאלותי:
א. האם נהגתי כשורה בכך שעזבתי את האירוע והלכתי?
ב. האם יש מקום לקולות במקרים שכאלה?
ג. האם מגיע לי תשלום כלשהו? (הוצאות דלק, ובנוסף הייתי נוכח באירוע משעה 19:00 עד 22:30)
ד. מה הדין במקרים של מחיצה גמורה ומוחלטת בין הרוקדים אך ישיבה מעורבת? שכן הגברים שיושבים בשולחנות יכולים להביט על הנשים הרוקדות...
תודה לכבוד הרב.

תשובה

אם המחיצה שהתקינו היתה באמת עלה תאנה כדבריך, ואם ההתקשרות שלך עם אותו זמר היתה כפופה לתנאי שהכל יתנהל על טהרת הקודש, כפי שחרדים מתנהלים, הרי שנהגת נכון, ואתה ראוי לפיצוי, כי הוליכו אותך שולל. אבל כל הנ"ל רק אם באמת המחיצה היתה עלה תאנה, ואם באמת ההתקשרות ביניכם היתה מותנית כאמור לעיל.