עגינות
שלום לכבוד הרב,
השאלה שלי קצת מורכבת וארוכה, ועל כך סליחה מראש. אני מנסה לעזור לשכנה שלי שהסתבכה, ופנתה אלי (השכן הדתי) כדי לבקש עזרה. פניתי לאחד הרבנים באינטרנט, והוא הציע לי לפנות לדיין, אלא ששכנתי חוששת מכך (כפי שיוסבר בהמשך). האם הרב יוכל לענות על השאלה? הסיפור של שכנתי הוא בערך כך : לפני שנים ספורות היא התחתנה עם בחור צעיר, שכעבור חודשים ספורים מהחתונה ברח מהארץ (על רקע של השתייכותו לעולם התחתון) ומאז ועד עצם היום הזה לא יצר שום קשר עם אשתו. שכנתי חיכתה לו זמן מה, ולבסוף המשיכה בחייה תוך השלמה עם מצבה. ואז לפני מספר חודשים היא קיבלה ביקור מהמשטרה. השוטרים סיפרו לה קודם כל שבעלה מת. איך בדיוק? מסתבר שכשהוא עזב אותה הוא טס לארה"ב, ושם כדי להסתתר מרודפיו התחפש לבעל תשובה והצטרף לקהילה חרדית (מאוד) באיזור ניו - יורק. כעבור כמה שנים שם הוא התחתן בתוך הקהילה עם חוזרת בתשובה ממוצא ישראלי. ואז, לא ברור אם כתוצאה מהחתונה - השותפים שלו לשעבר גילו היכן הוא מסתתר. תוך נסיון הימלטות מהם - הוא נהרג בתאונת דרכים. אשתו השנייה שמעה מה קרה לבעלה - נבהלה וירדה למחתרת, ואיש אינו יודע היכן היא. שכנתי חשבה שעכשיו תוכל סוף סוף להיחלץ מעגינותה, ופנתה לעו"ד לענייני מעמד אישי כדי להסדיר את העניין. העו"ד שמע את סיפורה (ובכלל זה שאין לה ילדים, ושלבעלה המת יש אח) ואמר לה שחייבים (אבל ממש חייבים) לגלות אם לאשה השנייה יש ילדים מהבעל המשותף. שכנתי והעו"ד שלה ניסו לברר את העניין, וגילו קודם כל שכל זמן שבעלה הסתתר בקהילה החרדית - אשתו (השנייה) לא היתה בהריון. נסיון לבדוק במירשם האוכלוסין האמריקאי העלה שגם הבעל וגם האישה השנייה בכלל לא רשומים שם, כנראה כיון שהיו מהגרים בלתי חוקיים. שכנתי הצליחה אפילו להגיע למשפחתה הישראלית של האישה השנייה, אבל הם לא יכלו לעזור. הם אמרו שכל מה שהם יודעים זה שבתם בחיים, כיון שלא מזמן היא שלחה גלויית "יום הולדת שמח" לאמא שלה, אבל לא כתבה שם אפילו לא מילה אחת - לא איפה היא נמצאת ולא אם יש לה ילדים. שכנתי חזרה לעו"ד שלה, וזה אמר לה בערך כך : "אני יכול להביא אותך לבית - דין רבני כדי שיתירו אותך מעגינותך. אבל דעי לך : יכול להיות שהדיינים ישאלו אותך אם ידוע לך אם בעלך התחתן פעם נוספת. אם תישאלי על כך - את חייבת לומר שאינך יודעת דבר וחצי דבר על חתונה נוספת של בעלך". שכנתי הזדעזעה מכך שהעו"ד שלה מציע לה לשקר לבי"ד רבני, ואז הוא הסביר לה שההלכה במקרה שלה קובעת שהיא לא תוכל להינשא לעולם - אלא אם כן תוכיח אם לבעלה היו ילדים מהאישה השנייה אם לאו. לא משנה אם יש או אין - רק צריך לדעת בדיוק מה המצב, אחרת היא תקועה במעין לימבו בלי יכולת להיחלץ. ואז הוא רשם לה על פתק הפנייה להלכה הרלוונטית (רמב"ם הלכות יבום וחליצה פרק ג הלכה טז), והוסיף שפעם כבר היה לו מקרה דומה, ואז האשה הראשונה הצליחה לקבל שיחרור מעגינותה רק אחרי שהוציאה הון עתק על חוקרים פרטיים כדי לאתר את האשה השנייה. שכנתי נמצאת עכשיו במצוקה : כסף להוציא על חוקרים פרטיים אין לה, לשקר לדיינים בבית דין רבני היא אינה רוצה, וודאי שלא להישאר עגונה כל חייה. אבל היא מרגישה, כך סיפרה לבתי (שהיא גם חברתה הטובה), שהיא נקלעה למצב קפקאי, עד שלמרות שהיא בחורה מסורתית, עולות בראשה מחשבות לוותר בכלל על פנייה לבית - הדין, ולהתחיל לחיות חיי אישות עם מי שליבה חפץ, ואפילו להביא איתו ילדים לעולם (על כל הכרוך בכך). כמוצא אחרון היא ביקשה ממני לעזור לה בבירור הצד ההלכתי של הסיפור.
רציתי לגשת לרב המקומי עם השאלה, אבל שכנתי פחדה שעצם הפנייה עלולה להתגלות כ"שאלת קיטבג", דהייינו לגרום לרב להוציא המלצה לבתי - דין רבניים באיזור להקפיד לשאול כל עגונה שבאה לפניהם אם ידוע לה אם בעלה התחתן פעם נוספת מאז שנעלם. לכן אני פונה כאן. שאלתי פשוטה : האם העו"ד של שכנתי לא נסחף? האם אכן בבית - הדין הרבני היא עתידה להישאל אודות נישואין נוספים של בעלה? ואם תאמר את האמת - האם אכן ההלכה שמופיעה ברמב"ם נוהגת בימינו, ושכנתי עתידה להישאר עגונה עד שיתברר עניין ילדי האישה השנייה (מה שעשוי לא להתברר לעולם)?
בתודה מראש וסליחה על הטירחה.
1. הבירור ההלכתי ייעשה ע"י בי"ד רבני שזוהי סמכותו, ורק הוא.
2. מומלץ לפנות לעו"ד צוריאל בובליל שיש לו מיזם מיוחד להתרת עגונות.