דילוג לתוכן העיקרי

ירידת הדורות

שאלה

האם הרב יוכל להסביר לי את מושג "ירידת הדורות" שעליו מבוססת כל פסיקת ההלכה (אמורא לא חולק על תנא, אחרון לא חולק על ראשון וכו') אך למעשה הוא סותר את השכל! שהרי בעינינו אנו רואים שאין שום הבדל מבחינה אינטלקטואלית בין אנשי קדם לאנשי זמנינו. ועוד, כל בר דעת רואה שאדרבה, האנושות רק מתקדמת עם הזמן בכל המובנים (מדע, טכנולוגיה, מוסר ועוד) בגלל שהידע שלנו הוא הידע שהצטבר מכל הדורות ואנו יודעים דברים שלא שערום אבותינו! ואם כל בני האדם היו חושבים שלא יכול להיות שהקדמונים טעו ואין אנו רשאים לחלוק עליהם מסברא אלא רק להעמיד את דבריהם על בוריים היינו נשארים עד עכשיו בימי הביניים.. א"כ איך אפשר לפרש מאמרים כגון אם ראשונים כמלאכים וכו'?
2. האם לא הגיע הזמן לשנות את צורת החשיבה של הפוסקים שהוכחה כלא נכונה בעליל?
3. האם ידועה דעת רבינו על ירידת הדורות? אשמח אם הרב יוכל להאיר את עיניי בנושא.
תודה רבה

תשובה

רבינו התייחס למספר שינויים: שנפסקה הקבלה, דבר שהקנה יתרון לקודמים שקיבלו בקבלה והעבירוה לבאים אחריהם, על פני החכמים שכבר בימיהם, לא היתה מסירת קבלה. שינוי שני, היקף לומדי התורה. בעבר למדו תורה בהיקף גדול יותר. אני מניח שרבינו היה מציין שינוי נוסף בשיטת לימוד התורה. ודי שנזכור כיצד ר' זירא הפנה עורף לשיטת לימוד בבבל, כשנחשף לשיטת הלימוד בא"י, וכל שכן בימינו. כמו כן רבינו היה מציין שינוי נוסף, הקשור לאיכות החיים. שהיו אז מסתפקים במועט, וראו בחיי העולם הזה טפל, וחיי עולם הבא עיקר. וכן כל כיוצא בכך.