השקפה
שאלה
בס"ד י"ח סיון תשע"ב
לכבוד מרן כבוד הרב רצון ערוסי מורינו ורבינו ועטרת ראשינו הי"ו
רבינו הרמב"ם בעשירי בסנהדרין באר שאין אחר המוות שלמות ולא תוספת
ולא יקנה האדם שלמות ויוסיף מעלה אלא בעולם הזה אלא באותו מצב בו שאדם הולך
בו הוא נשאר לעולם
1.יסביר נא לי כבוד ברב אם כן מה הענין ברא מזכה אבא כמו שנאמר בגמרא
לאיזה ענין?
2.אם כן מה הענין של עילוי נשמות ואם זה מועיל לנפטר?
תשובה
א. בכל מעשה טוב של הבן, יש זכות לאב, שהביאו לעולם וגידלו, וחינכו. והקב"ה שוקל העבירות והזכויות וגוזר דינו של האדם בעולם האמת.
ב. עילוי נשמות הוא מצוי יותר בתפישת עולמם של המקובלים, ומשמש כיסוד למנהגים שהנהיגו בגין זאת. רבינו, אינו בדעה שיש אפשרות בעולם הזה לעלות נשמתו של הנפטר בעולם האמת, מלבד האמור בתשובה מס' א.