דילוג לתוכן העיקרי

התנהגות במקום העבודה והכשר

שאלה

לרב שלום ותכתב בספר החיים ובספר הזכרון במקום עבודתי אני לוקח כלים גם מסניף אחר של אותם בעלים כמובן לסניף שאני עובד בו ואחד הפעמים אחד אנשי האחזקה של סניף אחר לקח את המכשיר שהייתי צריך לביתו וכשההייתי צריך את הכלי לעבודה הוא התוודה בפניי שהוא לקח אותו לביתו ושייקח קצת זמן עד שהוא יחזיר אותו. כשפגשתי אותו ביחידות הוכחתי אותו על כך.
1. האם אני צריך לדווח לממונה עליי? וכן הממונה עליי ביקש ממני לדווח לו מי מאכיל חתולים במקום העבודה כי הן מלכלכות את המקום והיום מצאתי מי זו והודעתי לה שלא להאכיל יותר כי גם בסופו של דבר אני אחראי על הגינה שם .2. האם עליי לדווח לממונה? .3. האם אלו מקרים שהגמרא אומרת לנו שעדיף לפעמים לאדם לעשות את עצמו חרש שוטה וקטן?. ואם לא .3. באיזה מקרים אנו צריכם לעשות זאת? יצאו בתקופה האחרונה סיגריות אלקטרוניות שזה מבער שמן בטעמים עם בטריה והשמן ללא הכשר.
4. האם צריך הכשר לכך? ברוך תהיה

תשובה

1-2. אם זהו תפקידך, וזוהי חובתך, בוודאי שעליך לדווח. אולם בעניין זה יש צורך לנהוג בחכמה, לפרסם הודעה ואתראה, שלפי הוראות הבעלים המתפרסמות מעת לעת (ויש לפרסם את ההוראות, כגון שלט שלא להאכיל חתולים ועוד), ושלא תהיה לך ברירה, שבמקרה ותדע על מי מהעובדים שעובר על הנהלים ועל ההוראות, שאתה תדווח לבעלים, כדי שלא תמעל בתפקידך. אם טרם נהגת כן, כדאי שתזהיר את אותו אדם, וטרם תדווח עליו, בבחינת אין מענישין אלא אם כן מתרין תחילה.
3. לא.
4. אם הריח שהמעשן מריח, הוא כבר לאחר שהשמן נשרף לחלוטין, אין צורך בהכשר.