דילוג לתוכן העיקרי

2 נהגים על חניה אחת - מי צודק?

שאלה

שלום לכבוד הרב,
נוכחתי בסיטואציה מסויימת והייתי שמחה אם הרב יפסוק מי צודק על פי הנתונים שאכתוב. חניתי את הרכב בחניון תת קרקעי, והלכתי לסידורים. כשסיימתי את עינייני, התקדמתי ברגל לכיוון הרכב, עצרו אותי זוג שחיפשו חניה (- כיוון שהחניון היה עמוס מאד!!) ושאלו אם אני יוצאת מהחניה, עניתי שכן, והם נסעו אחריי (כשאני הולכת ברגל), כשהתקרבתי כבר לרכב, אמרתי להם שאני מקצרת את הדרך בין המכוניות החונות, ושהם יבואו סביב (- נסיעה של עוד כמה שניות), איך שנכנסתי לרכב, ראיתי רכב נוסף שעומד ומחכה שתתפנה חניה, וכשראו נכנסת לרכב שלי, שאלו אותי אם אני יוצאת מהחניה, עניתי שכן, אך שיש זוג שנוסעים אחריי כבר כמה דקות כדי לחנות במקומי, זה לא כ"כ עיניין את זו שחיכתה שהחניה תתפנה.... ואמרתי לה שיסתדרו ביניהם, הזוג הגיע סמוך לחניה, פתח את החלון והחליף מילים עם זו שחיכתה לחניה שתתפנה, איני יודעת מה נאמר שם, רק שלא האצתי בהןם, אפילו שהייתי צריכה לצאת מהחניה, והם הפ)ריעו לי... בכל מקרה, לבסוף, הזוג שנסע אחריי כל הדרך, ויתר לזו שחיכתה.... ביתי בת ה8 היתה איתי ברכב, ולא ידעתי מי להגיד לה שצודק, רק הסברתי לה, שגם אם שניהם צודקים, עדיין מישהו צריך לוותר, כי זה לא יעזור להתנגח.... ולשאלתי - למי אכן היתה מגיעה החניה? והאם הייתי צריכה להתערב?.... אני לא יודעת אם הנתון הבא הוא חשוב, אך הזוג שנסעו אחריי היו זוג דתי, ואני חששתי מחילול ה' אם אצדיק אותם, ולכן סלדתי מהעינין...
תודה רבה, חג שמח ובשורות טובות.

תשובה

הכלל לגבי חניות כאלה הוא, כל הקודם לתפוס את מקום החניה זוכה, לא כל הקודם לראות או להביט, כי הבטה לא קניא בהפקר. כדין במוצא אבידה ללא סימנים. גם ההתחככות של הרוצים במקום, עם זה או זו, שאמורים לפנות את מקום החניה, אינה מזכה את המחברים, במקום החניה שיתפנה, כי אין למתפנה שום זכות להעניק את מקום החניה, למי שהוא חפץ. היה ושניים הגיעו למקום החניה שעומד להתפנות, בשווה, מבחינת הזמן ומבחינת המרחק הגיאוגרפי, יש לתת זכות קדימה לרכב שהוא טעון יותר, בנפשות, היה והם שווים גם בעניין הנפשות, יטילו הגרלה ביניהם. מכל מקום, לך אין מעמד בכל הוויכוח ביניהם, מלבד הגילוי הנאות, שעליך לגלות, שהם נצמדו אליך כדי לזכות במקום החנייה, ולא יותר. זאת תורת החניות על רגל אחת, ואידך זיל גמור.