דילוג לתוכן העיקרי

הלכות שבת

שאלה

יורנו רבנו בהלכה חשובה זו, מארי בהלכות שבת פרק ג', הערה יב. מסביר את עניין הפלטה החשמלית של ימינו, ומפרש שלדעת רבנו וז"ל - "... לעומת זאת הרי היא אש גמורה המבשלת כל שניתן עליה", "אסור להחזיר עליה בשום אופן לא מבושל ולא בלתי מבושל, לא חם ולא קר, לא לח ולא יבש, אפילו רק הרים את המיחם מעליה וטרם הניחו ע"ג או על גבי כלי אסור להחזירו והמחזירו הרי הוא מבשל בשבת..." והגר"ע בחזון עובדיה שה' יישלח לו רפואה שלמה (הלכות שהייה והטמנה, הערה יא, עמ' פ') "... ולפי זה נראה שמותר להניח בשבת תבשיל יבש על פלטה חשמלית, הואיל והפח של הפלטה מפסיק בין חוטי החשמל לקדרת התבשיל שהוא יבש, ואין בישול אחר בישול ביבש. (ותמהיני על מ"ש הרה"ג ר' יוסף קאפח (במה שהבאנו קודם)... דהא קי"ל אין בישול אחר בישול ואם כוונתו משום דמחזי כמבשל הרי הפלטה של שבת אין דרך לבשל בה..."
1. האם מארי סבר שלמרות שאין דרך לבשל בפלטה עדיין מחזה כמבשל?
2. האם הדרך לחמם מאכלים קרים בשבת על גבי מיחם שעל גבי הפלטה מוציאה אותה מדין כמחזה כמבשל?
תודה רבה ויישר כח!

תשובה

1. דרך לבשל בפלטות חשמליות, ולצורך הגזירה של עובדין דחול, אין לחלק בין פלטה של שבת לפלטה רגילה.
2. אכן כן, אינה בכלל הגזירה.