הנחות יסוד, פסיקה, רלוונטיות, בטלותה, הסמכות לבטל.
אדוני ומכובדי;
הרקע לשאלה:
הבועל גרושתו.. הנחת היסוד של בית הלל: 'אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות'.
מכאן פסק הרמב"ם שהיא מקודשת והסתמך על הנחת יסוד זו.
השאלות:
1. אם הרמב"ם היה חי בתקופתנו, האם היה משנה את פסיקתו בניגוד לבית הלל? כלאמר, היה טוען ש'בית הלל חיו בתקופה שונה והכירו מציאות אחרת ולכן אין מקום להנחה זו ואין בעילתו קידושין.'
2. האם יש לרמב"ם סמכות לשנות הנחות יסוד שהניחו רבותינו?
3. בדומה לכך, האם אנו רשאים לשנות פסיקה ברוח הזמן? מה הגבולות לכך? מי מוסמך לכך?.. לשאלה זו יש השלכות רחבות על כל תחומי ההלכה, ויש חשש לפריצת גבולות.
עיין בספר "שיעורי מארי בהקדמה של רבינו למשנה" בהוצאת מכון מש"ה, עורך ר' שלום פנחס כהן.
שם מארי קבע שבימינו, גם בית הלל, היו מודים שגרוש שבעל גרושתו, שבעילתו בעילת זנות. ואין זה פסק הנוגד את בית הלל, אלא תואם את הנחת היסוד של בית הלל, שאין אדם עושה בעילתו באשתו בעילת זנות, אבל בדור מתירנים, גם בית הלל כך יורו.