דילוג לתוכן העיקרי

לימוד הגמרא במשנת הרמב"ם

שאלה

כנהר שלום,
מה שכת"ר באחת מאגרותיו לר"י בן יהודה (הובאה במהדורת מארי אות כד) וז"ל:
כי התכלית המכוונת ממה שנתחבר בתלמוד וזולתו כבר נגמרה ושלמה, ומטרת הלומדים אבוד הזמן במשא ומתן שבתלמוד, כאלו המטרה והתכלית היא ההכשרה בויכוחים ולא יותר. וכו'.
וזה לכאורה הוראה מפורשת מפי רבנו שלא לעסוק בלמוד התלמוד כלל כך נראה לעניות דעתי .
יורנו הדרת עוזנו מה דעתך בעניין ויהא שכרו כפול מן השמיים

תשובה

בשביל ידיעת ההלכה די במשנה תורה, ואין לבזבז הזמן ולעיין בסוגיות התלמוד,

אך לימוד התלמוד כשהוא לעצמו חשוב לאין ערוך:

א כי בלימוד זה מכשיר האדם את עצמו להיות מורה הלכה ולא רק ידיעת הלכה.

ב רבנו כתב שגם כשכבר למד כל התורה כולה ויודעה הלכה למעשה ילמד תלמוד כדי להכשיר עצמו ללימוד דיני ההיקשים בסתרי תורה.