דילוג לתוכן העיקרי

השכרת דירה ליהודי שחי עם גויה

שאלה

1 יש לי שאלה הילכתית. האם מותר לי להשכיר /לאכסן בדירה שלי אדם מבוגר יהודי שהוא חי בדירה הזאת באופן קבע  עם גויה?

2 אם כבר הישכרתי לחודש ראשון אחד בלבד  ליהודי שחי עם הגויה  וזה בשוגג  כאשר לא נתתי דעתי על זה או על החומרה שבזה ויגרם לי הפסד מרובה אם לא אמשיך להשכיר להם וגם העיניין שהוא מבוגר בן 79 ותלוי בטיפול שלה בו וכן הוא שומר לי על הבית כי אני נימצא הרבה מחוץ לבית --האם מותר לי להמשיך להחזיקו אצלי ולהמשיך להשכיר לו לחודשים נוספים או לוותר עליו ולהוציאו מדירתי ?

3 מה לעשות בכספים שהיהודי הזה שחי עם גויה אצלי בדירה שילם לי כשכ"ד ?

4 קיבלתי היתר להמשיך להחזיק את השוכר היהודי הזה שחי עם גויה אצלי בבית --מבית הוראה גדול ספרדי וכן ממספר רבנים ראשי כולל ספרדיים. טענתם היא שיש בזה משום הפסד מרובה --באם אוציאו מביתי וכן מהטעם שהוא שוכר ממני ויכול לעשות כן גם במקום אחר וכן מפני שבהשכרת הדירה ידיי פטורות ואין לי חלק במעשיו בגלל שאני משכיר לו ולא נותן לו מתנה וכן מהטעם שהוא עושה שימוש באויר של הדירה ולא בגוף הדירה ממש. מה דעת הרב על אלה ?

5 מה הכוונה "בדיעבד ניתן להשלים את חוזה השכירות" ולאיזה טווח זמן?

6  היהודי הזה שחי עם גויה הוא מבוגר בן 79 שנים, חולה בסוכרת ותשוש גופנית, הוא זקוק לטיפול ולסיעוד של האישה הגויה שלו. שאלתנו בעניין האם פינוי שלו מהדירה במצבו הזה עלול להזיק לו או שלא מענייננו להרהר בעניין זה.

7 . בנוסף אנו שואלים שמכיוון שמצב השכירות די קשה ולא קל למצוא שוכרים כגון היהודי הזה שבא אלינו ובנוסף היהודי הזה משלם שכר נאה עבור הדירה שאלתנו היא האם מפאת הפסד מרובה אפשר להמשיך להחזיקו בדירה בשכירות?

8. בנוסף אנחנו מציינים שהיהודי הזה שחי עם הגויה הוא מהווה גם שמירה ונכוחות על הנכס ודבר זה חשוב לנו מאד.

9 עשיתי אומנם חוזה עם היהודי שחי עם גויה אצלי עד תאריך 22.8.22. אבל למעשה התכנית איתו ויחד עימו היתה ככה: אם הכל בסדר אתו עם התשלום וההתנהגות כלפיי, נעשה בכל פעם חוזה מחד לחודש. כעת הוא בדירה. אין לי אפשרות לזרוק אותו חלילה מהדירה. למעשה ההסכם שלי עמו היה לטווח רחוק מצד שנינו בע"פ. אך בגלל נסיבות המקרה (שאין לו צקים לתת מראש כבטחונות וגם מהצורך לבדוק אותו האם הוא משלם ומתנהג יפה עמי, קבענו שישלם בראש כל חודש. עכשיו משנולדה הבעיה ההלכתית מולו, הוא לא צפה זאת ודי בהפתעה קיבל הבשורה שעליו למצוא לו דירה אחרת. לפיכך, לדעתי שחובה להמתין לו כדי שיחפש דירה חליפית. מה דעת הרב על זה ועד מתי ניתן להמתין לו לזה ומה לעשות בינתיים עם חוזה נוסף כלפיו?

תשובה

1 לצערי, לא. כי השכירות היא גם לגויה, ויש איסור לא תחנם. נימוק נוסף, שכירות זו היא בגדר מסייע בידי עוברי עבירה, במיוחד שהם משמשים, חלילה, מודל לחיקוי של זוגיות בין יהודים ולא יהודים, וזה מרשם להתבוללות.

2 בדיעבד ניתן להשלים את חוזה השכירות ולא יותר.

3 מותר להשתמש בהם לכל צורך.

4 עיין בתשובות לעיל.

5 כוונתי להסכם שבינך ובינם, אם לשנה - שנה, אם לששה חודשים - שישה חודשים, אם לחודש - לחודש.

6 אם באמת זהו המצב ויש סיכון לחייו, ניתן להמשיך בלית ברירה.

7 לא. בגלל הנימוקים שכתבתי לכם.

8 מבחינה זו תוכלו למצוא גם שוכר אחר שאינו בעייתי.

9 אם הבנתי כראוי את דבריך, מבחינה חוזית, אתה יכול שלא לחדש את החוזה עמו כבר כעת, אלא שמבחינה מעשית אתה שואל, אם ניתן לתת לו ארכה עד שימצא דירה חליפית. התחשבות זו בצרכיו, צריכה להיות מוגבלת לחודש/חודשיים כי גם לך צרכים הלכתיים.