שאלה בדברי הרמב"ם על עיר במצור
שאלה
שלום הרב!
שאלה על דברי הרמב"ם בעניין מלחמת מצווה/מדיין ועיר במצור:
לשיטת הרמב"ם בכל מלחמת מצווה יש להשאיר פתח "לשלום"?
או שאפשר לעשות חילוק:
במלחמת מצווה שישראל יוזמים - כיבוש והגנה - יש להשאיר פתח לשלום בעיר במצור.
במלחמת מצווה שנכפתה על ישראל והאויב מהעיר פגע בה נפשות - אין להשאיר פתח לשלום במלחמה ודין כל יושבי העיר מיתה.
מה יהיה הדין במלחמה הנוכחית עם תושבי עזה?
תשובה
א כבר מראשית ההתיישבות שלנו בארץ, קראנו להם לשלום והם סירבו.
ב ההלכה שמשאירים להם פתח מילוט, הוא כשאנו צרים עליהם, כלומר הם המותקפים, ואנו המתקיפים.
במקרה דנן אנו משיבים מלחמה שערה לרגל טרור אכזרי ומתמשך מזה עשרות שנים.
ג יש להם אפשרות מילוט, והם בכל זאת מסתתרים ומדי פעם מגיעים ונלחמים בנו.