דילוג לתוכן העיקרי

האם רבי אלעזר פלקלס בעל "תשובה מאהבה" לא האמין בתורת הקבלה? אם אכן כך, אז מדוע יצא הקצף מרבני ישראל על הגאון ר' יחיא קאפח זצ"ל?

שאלה

עיינתי בשו"ת "תשובה מאהבה" של הגאון ר' אלעזר פלקלס תלמידו של ה"נודע ביהודה", סימן כ"ו, ד"ה את זה כתבתי, והשתוממתי לראות איך שהוא יוצא בלשון חריפה נגד ספר הזוהר ונגד תורת המקובלים בכללותה! אבקש מכב' הרב לעיין שם ויראה אם צדקתי בהבנתי. במידה והבנתי נכונה שאלתי היא שאלות פשוטות ומתבקשות,

1. מדוע לא הוחרם בעל "תשובה מאהבה" כפי שהוחרם הרב יחיא קאפח ע"י חלק מרבני ירושלים?

2. מדוע רבני ירושלים לא חושבים שיש לרב יחיא קאפח תנא דמסייע בדמותו של הרב "תשובה מאהבה"? יש לי תחושה קשה של איפה ואיפה שנקטו פה הרבנים במחילה מכבודם. עוד שאלה אחרונה,

3. האם לאור דברי "התשובה מאהבה" אני צריך להסיק שמי שכופר בזוהר ובתורת הקבלה עדיין אינו נחשב לכופר בתורה שבעל פה? ואם כן, מהו המדד ההילכתי כדי שנגדיר יהודי ככופר בתורה שבע"פ?

תודה על התשובות.

תשובה

כבר כתב הרב קוק זצ"ל לרב יחיא קאפח זצ"ל, שכבר קדמוהו מחכמי ישראל שהתנגדו למקובלים. אלא שהוא הבוטה יותר בהתנגדותו. כך שידוע לגדולי ישראל שהיו גדולי ישראל שהתנגדו לעניינים שבזוהר, וכן למקובלים או למנהגיהם, אבל הר"י קאפח נסחף בהתנגדותו להתנגדות כללית וטוטאלית. ולכן זו היתה עילה להחרמה. ולכן לא פסלו גדול בישראל כמו בעל תשובה מאהבה וכיו"ב.
כללו של דבר התנגדות עניינית ונקודתית - מקובלת. והתנגדות כללי וטוטאלית - לא מקובלת.

תשובה מאת הרב רצון ערוסי.