דילוג לתוכן העיקרי

מצוות ברכת הזימון

שאלה

שלום לכבוד הרב.
ברצוני לדעת מהי דעתו של הרבמב"ם במקרה ששניים אכלו לחם ואחד פיצוחים האם יכול לעלות לזימון או לא?
ברמב"ם בפרק ה' מהלכות ברכות כתוב שצריך דווקא שלושה שאכלו כזית לחם בשביל זימון ויכול להיות שמה שכתב זה דווקא בשביל ששלושתם ייצאו חובת זימון. שהרי גם כתוב באותו פרק באחת מן ההלכות שאם שלושה אכלו ואחד ברך אז עדיין הוא יכול להצטרף לזימון רק שהוא לא יצא ידי חובת זימון. כמו כן כתוב שאם שניים סעדו וגמרו ובא שלישי אז הם יכולים לאכול אפ' משהו שאינו דגן ויעשו זימון (ונראה לי שלא משנה אם אכלו בעבר(הכוונה בהתחלה לפני שהגיע השלישי) לחם שהרי לא אכלו איתו אז אי אפשר לומר שזה דווקא בשלושה שסעדו דגן אלא המשהו שאכלו עימו עולה להם) אז רציתי לומר בדעת הרמב"ם שאם שניים אכלו לחם והשלישי פיצוחים יכול להצטרף לזימון רק שהוא לא יוצא ידי חובת זימון קרי לא קיים מצוות זימון...?! אני כ"כ מבולבל כי אפשר לומר לכאן ולכאן אשמח אם תעזרו לי....

תשובה

אם רק שלושה אכלו, אין חיוב בזימון רק אם כל אחד מן השלושה אכל כזית מן הפת. אלא שרבינו פסק הלכה, שאם שניים אכלו פת וגמרו, ובא שלישי והתחיל לאכול פת, אם השניים יכולים לאכול עימו, ירק או פרי, מצטרפין, כי הם כבר אכלו פת, והשלישי אוכל פת.