דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בנושאים שונים.

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. מתן תורה - בנ"י קיבלו את עשרת הדיברות ב - ו' בסיון, וביום ז' בסיון משה עלה להר סיני. ב - ו' בסיון בזמן עשרת הדיברות משה היה על ההר וחזר על עשרת הדיברות "משה ידבר והאלוקים יעננו בקול". מדוע משה ירד מההר, וחזר ב - ז' בסיון הרי הוא היה יום לפני בהר? מדוע הוא לא נשאר בהר? בשביל מה הוא ירד? משה היה שלוש פעמים בהר. בתאריך ז' בסיון עד יז' משה למד את התורה. בתאריך יח' בתמוז עד כח' באב הוא ביקש רחמים על עוון העגל. לאחר שמשה פיסל את הלוחות השניים, הוא עלה בתאריך כט' באב עד י' בתשרי - מה הוא עשה באותם ארבעים אחרונים בהר? האם הוא ביקש עוד פעם רחמים על עם ישראל?
2. המשכן - בספר "סדר הדורות הקצר", כתוב שהקמת המשכן היתה בשנה השנית לצאתם ממצרים בא' בניסן. אבל הבנייה הסתיימה בכה' כסליו. מדוע לא השתמשו במשכן ישר אחרי שסיימו לבנות אותו? מה עשו עם הכלים ושאר הדברים אחרי שסיימו לבנות אותו?
3. חטא העגל - האם ה -3000 איש שחטאו בעגל היו רק מישראל? או שהיו בתוך ההרוגים גם ערב רב? ואם נאמר שהיו רק הרוגים מישראל, מה קרה עם אותם ערב רב, שדרדרו את עם ישראל - מה היה עונשם?
4. פטום הקטורת - מה הכונה במילים "פטמה לחצאין - כשרה". האם הכונה היא שאם היו כותשים מכל סממן חצי, ואת השאר לא היו כותשים אז הקטורת כשרה? לדוגמא:צרי ציפורן חלבנה לבונה -35 מנה מכל אחד, מור קציעה שבולת נרד כרכום - שמונה מנה מכל אחד... וכן הלאה. סה"כ -184 מנים כתושים. אם יש 184 מנים כתושים ו -184 מנים לא כתושים הקטורת כשרה. האם זאת הכונה?
5. איסור נגיעה - כבוד הרב כתב בתשובתו שאיסור נגיעה למטרת חיבה אסור מהתורה. מה קורה אם לחצתי יד לאישה, או נשקתי את הדודות האם עברתי איסור דרבנן? האם מותר לי לגעת באחות גדולה (גיל 30) כשהיא בנידה? האם האיסור בנגיעה לגבי אחות חל מעל גיל 12? ומתחת לגיל 12 מותר?
6. הלכות ברכות - כאשר מישהו מברך והוא מוציא אותי ידי חובה בברכה אני לא עונה "ברוך הוא וברוך שמו", מכיון שזה"שומע כעונה". מדוע אני יכול לענות אמן? הרי כשהוא מברך, זה כאילו שאני מברך. נמצא, שאני עונה אמן אחרי הברכה שלי!איך מותר לענות אמן? כבוד הרב,
אודה לך מאוד אם תענה לשאלותיי, תזכה לשנים רבות וטובות. כל טוב.

תשובה

4. עיין בפירוש עץ חיים על הסידור, שפירש פטמה לחצאין שעשה 184 מנים, מתוך 368. אך הוא הביא בשם דבר משה שכתש כל סממן וחצי.
5. הנותן יד לאישה מטעמי נימוס, או נשיקה, שאין בה חיבה לדודה, לא עבר אסור תורה, אבל עבר על איסור דרבנן. ועכ"פ נהג שלא כהוגן. הנוגע באחותו כשהיא נידה, לא עבר על נוגע בנידה.
6. השומע ברכה שהוא חייב בה, לא אומר ברוך הוא וברוך שמו, בגלל הפסק, אבל יכול לענות אמן אחרי הברכה, למרות שאינו חייב, כי כדי לצאת ידי חובה די בשומע כעונה. יתר השאלות ייענו בהמשך.