דילוג לתוכן העיקרי

נצרות- עבודה זרה

שאלה

שלום לכבוד הרב!
היחס לנצרות כיום, הנני גר בעיר בה נמצאים גויים שחלקם נוצרים, כך שמחצית דיירי הבניין בו ביתי הינם ערבים נוצרים. והם מביאים עתה את חגם לידי ביטוי במס' דברים ברצוני לברר את היחס שלי אליו. יש לציין שבאופן כללי קשרי השכנות טובים, ורוב שכנים אלו מכונים "חילונים" אשר בד"כ חוגגים את חגיהם בשביל החויה ולא מתוך אמונה צרופה בשיטתם השגויה.
1. תלית גרב של אותו ליצן שלהם (אדום לבן)של סמוך לדלת ביתם מבחוץ, האם מוטל עלי לדרוש להורידו, שכן דבר זה נמצא בשטח הכללי של הבנין?
2. כיצד להתייחס לחניות של יהודים, המוכרים עצי אשוח, האם יש לגעור בהם, או לעשות עליהם חרם? או שמא האיסור רק על המוכר.
3. האם מותר להגיע לאירוע משפחתי של שכן גוי ולאכול שם, כמובן שהאוכל כשר, והאם יהיה הבדל בין נוצרי למוסלמי, שכן הרמב"ם בהל' ע"ז ט,טו, כתב שהטעם להרחק הוא מפני ע"ז, וכיום לכאורה אין מקום לחשש זה כאשר יד ישראל תקיפה עליהם, והשילטון היהודי הוא העיקרי והם הנחותים, והאם במוסלמי שאינו עע"ז יהיה מותר?
בכבוד רב
אוריאל דוד שלומי
נצרת עילית.

תשובה

ה' יסייע בידך לגור בדירה שגרים בה יהודים יראי שמים ובסביבה כזו, ועל כל פנים לפחות בשכונה יהודית, גם חילונים. כי חובת כל יהודי לשמור על יהדותו ויהדות בניו.

על כל פנים לפי רבינו, הנוצמרים, גם בזה"ז, הם עובדי ע"ז, עיין ע"ז, ט, ה, אף שבהלכות מלכים, הוא ראה בהם כגורמים שמקדמים את ההתנקות מע"ז, ואחדות ה', אולם בשו"ע, יו"ד, קמח, יב, הביא דעה מקלה ביחס לנוצרים בימינו, ועל דעה זו סומכים מורי הוראה בימינו להקל, אך הפוסק כרבינו, עליו לחשוש לכתחילה.

ולשאלותיך:

1. בנסיבות של בית משותף שרבים הדרים בו נוצרים, יש חשש לאיבה אם תתנגד.

2. אין להחרים אותם שאינם נוהגים כדין, אבל לא א לקנות מהם, בימים אלו.

3. אסור להשתתף במסיבות גויים. האזן הלכה יומית בעניין זה באתר נצח ישראל באודיו.