דילוג לתוכן העיקרי

קבורת הניפטר

שאלה

לק"י
שלום לכבוד הרב
ברצוני לשאול מספר שאלות בעניין קבורת הנפטר בביקורי בבית עלמין מסוים שהמנהגים הננהגים בו על פי מנהגי תימן באחת ההלוויות שהייתי נוכח בה באמצע קבורת הנפטר כשעובד חברה קדישא נמצא בתוך הקבר והנפטר כבר מונח בקבר עם התכריכים נשמע קולו של הרב שהוזמן לערוך את ההלוויה ...תוציא את הטלית ...תוציא את הטלית ...עובד חברה קדישא הנמצא בקבר והעובד הנוסף שהיה נוכח ליד הקבר לא הבינו למה מתכוון הרב ולאיזו טלית כשמביטים בתמיהה לעבר הרב שכן הטלית שעוטפים בה את הנפטר במסע ההלוויה כבר הוסרה לאחר הכנסת הנפטר לקבר והרב בשלו מרים את קולו ..להוציא הטלית.. וכשראה הרב שאין תגובה מעובדי חברה קדישא הרים את קולו וביקש מהקהל...תצעקו חזק הוא לא שומע טוב ...ואכן הציבור הצטרף לרב בקריאה ..תוציא הטלית ..עובד חברה קדישא שעמד מעל הקבר נשמע אומר לחברו הרב מתכוון לטלית האישית שעוטפים בה את הנפטר מתחת לתכריכים ..שני עובדי חברה קדישא ההמומים מדרישת הרב .והעובד שבתוך הקבר נאלץ עם כל הקושי הפיזי להרים את הנפטר לפתוח את התכריכים מתחת למעיל שאותו מלבישים את הנפטר ולשלוף את הטלית עם כל הבושה שהייתה לעובדים וביזוי הנפטר לעיני כל הקהל הרב הוצאה הטלית ונסתיימה ההלוויה כשחלק לא קטן מהנוכחים אינו הבין על מה ולמה דרש הרב להוציא הטלית. מבדיקתי כבוד הרב התברר שבאותו בית העלמין נוהגים כבר עשרות שנים לקבור את הנפטר עם טליתו .
שאלותיי כבוד הרב
1. האם קוברים את הנפטר עם הטלית .
2. האם היה נכון להוציא את הטלית מתחת התכריכים באמצע ההלוויה .
3. ואם כן היה נכון להוציא. אז מדוע היה צריך לבייש בפני הקהל את עובדי חברה קדישא
4. האם קבורה עם טלית היא כל כך חמורה או איסור המצריך הוצאה בכל מחיר
5. מה בתימן היו עושים במצב זה .
תודה

תשובה

אני מזועזע. נעשה בזיון המת, וחילול ה'.

אשר לקבורת המת עם הטלית, יש דעות שונות ומנהגים שונים, עיין שתילי זיתים, או"ח, כג, סק"ז, היה בעד הקבורה עם טלית, ונתן טעמים לכך, אך היו ששללו, הרמ"א שלל.

ולכן גם אם הנפטר נמנה עם הנוהגים שלא לקבור את המת עם טלית, הרי מה שנעשה נעשה, ובנסיבות שנוצרו, אסור היה לבזותו, בשביל עניין של חילופי מנהגים.