דילוג לתוכן העיקרי

האם כיום צריך לצום?

שאלה

כתוב: "כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו." (זכריה פרק ח פסוק יט) כתוב בגמרא: "דאמר רב חנא בר ביזנא אמר רב שמעון חסידא: מאי דכתיב (זכריה ח) כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה. קרי להו צום, וקרי להו ששון ושמחה, בזמן שיש שלום - יהיו לששון ולשמחה, אין שלום - צום. אמר רב פפא: הכי קאמר: בזמן שיש שלום - יהיו לששון ולשמחה, יש שמד - צום, אין שמד ואין שלום, רצו - מתענין, רצו - אין מתענין". (תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף יח ע"ב) שיש שלום - שאין יד הגויים תקיפה על ישראל. (רש"י מסכת ראש השנה דף יח ע"ב) לפי הגמרא ורש"י שבזמן שיש לישראל שלום (אין יד הגויים תקיפה עליהם) אז צריך להפוך את הצומות לשמחה! ואם אין שלום ואין שמד אז אני יכול להחליט אם אני רוצה לצום או לא! וברור שהיום אנו נמצאים באחד מהמצבים הללו. שאלתי היא: האם צריך להמשיך לצום היום את הצומות (לא כולל יו"כ) או שצריך להפוך אותם לימי שמחה (לפי דברי הגמרא)!?

תשובה

עיין בדברי מורנו הרב יוסף קאפח על הרמב"ם, תענית, ה, א, אות ב, שפירש שיטת רבינו לא כרש"י. ולפי רבינו, שלום הוא ביהמ"ק, שמד, או גזרה הוא שלטון של גויים בארץ ישראל. ולכן רק כשיהיה ביהמ"ק בשלטון יהודי בארץ ישראל, כלומר, מלכות בית דוד יהיו ארבעה צומות החורבן לששון ולשמחה. ובבית שני שהיה מקדש, אך הוא בשלטון גויים בארץ ישראל, ארבע הצומות היו רשות. ורק ט"ב צמו אותו בפועל בגלל שהוכפלו בו הצרות. בימניו שאין מקדש, וגם אם השלטון היהודי הוא אינו מלכות בית דוד, חובה לצום כל ארבעת הצומות, כדי דבר הנדור, שאבותינו קבלוהו עליהם עד ימות המשיח, שהמשיח הוא מלכות בית דוד יבנה בית שלישי, ואז הם יהיו כמובטח, ששון ושמחה.