דילוג לתוכן העיקרי

מרים ואהרן

שאלה

בס"ד שלום לכבוד הרב,
א.בפרק ז' הלכות יסודי התורה כותב שכל הנביאים ע"ה ראשונים ואחרונים יתנבאו תחת תרדמה מלבד משה רבינו ע"ה שיתנבא עומד ער, ורציתי לשאול איך יסתדר הדבר עם נבואת מרים ואהרן בעת שדברו במשה. ויאמר ה' פתאם, ואיך יקבלו אהרן ומרים הנבואה בעודם ערים כי לא מזכיר שתרדמה נפלה עליהם, אלא מראה כאילו היה מיידי?
ב. שלוחי שאול שהתנבאו (וגם שאול) לא מובן שנפלה תרדמה עליהם?
ג. האם מוזכר בתלמוד או במדרש או במפרשים או ממקור אחר נביא אחר מישראל או אומות העולם שנבואתו היתה מעין נבואתו של משה? לא מתוך תרדמה, ערני כמשה (לאפוקי בלעם)?
תודה לכ"ת

תשובה

א. גם הם התנדבו בחלום וע"י תרדמה שנפלה עליהם ביום פתאום, שהרי ה' הוכיחם מדוע דברו במשה, ואמרו שגם בהם דבר ה'. בעוד שהם כשאר הנביאים שבמראה ה' מתוודע אליו ובחלום הוא מדבר עמו. לא כן עם משה.
ב. הרי שאול הגיע לבני הנביאים שהיו מכינים עצמם לנבואה ע"י תוף ונבל וחליל, עד שהיו מגיעים להתעלות נפשית, ונופלת עליהם תרדמה וזוכים לנבואה בחלום. אף שכל הפרטים הללו אינם כתובים, אלא מעט מהם, מן המעט תלמד על שאר הפרטים. כי בני נביאים הם תלמידי נביאים. כלומר שהיו בבית מדרש של נבואה, שהכינו עצמם לנבואה ע"י גדולי הנביאים.
ג. לא קם ולא יקום נביא כמשה. וזהו היסוד של נצחיות תורתנו ואמיתותה. שאם אפשר שיקום נביא כמשה הרי שיש פתחון פה לדתות שונות, כמו הנצרות והאסלאם וכיו"ב.