דילוג לתוכן העיקרי

טיול לחו"ל

שאלה

אשתי מאוד רוצה לצאת לשיט דתי לחול שהוזמנו ע"י הורי אשתי. ידועה דעתו הנחרצת של הרמב"ם בנוגע ליציאה לחו"ל וכן מאמרי חז"ל הטהורים בנוגע לשהייה בארץ הקודש. אני רוצה לקיים את ההלכה אך מצד שני אני לא רוצה לאכזב את אשתי. לכן האם ניתן להקל במציאות של ימינו מכמה סיבות:
1. פוק חזי מאן עמא דבר - אנשים יראי שמים מכל הגוונים יוצאים לחו"ל וגם שלא למטרות המותרות המצויינות בהלכה - דבר שמבחינה הלכתית יכול לערער את עוצמתה של התקנה.
2. תקנת חז"ל היתה יותר עוצמתית בעבר כאשר יציאה לחו"ל אכן דרשה שהייה לזמן רב וממושך בחו"ל בניגוד לימינו שיציאה לחו"ל היא דבר של מה בכך ואין חשש שהדבר יביא לשהיה ממושכת בחו"ל.
3. בבוחני את דברי חז"ל והרמב"ם כל החשש הינו שהייה ממושכת בחו"ל למטרת מגורים מכיוון שבתקופתם לא היתה אפשרות כזאת ליציאה לזמן קצר סיכומו של ענין האם יש צד להקל היום ליציאה קצרה לשם טיול?

תשובה

אמת, שהעולם כולו בימינו הפך כפר גלובאלי קטן, אך לא נוכל לבטל בכדי איסור חז"ל שקבעו, ובמיוחד כזה שמקדש את הישיבה בארץ הקודש. ולכן, לפחות, יש למצוא צורך מצווה לנסיעה, כדי להתיר הנסיעה לחו"ל. ואין הדבר קשור, אם רק רוצים, לנצל את היציאה לחו"ל לצורך מצווה, כגון איסוף כספים למוסדות תורה או לנזקקים וכיו"ב.