דילוג לתוכן העיקרי

דינא דמלכותא

שאלה

בס"ד שלום רב,
רציתי לשאול את הרב האם מותר שהורי שיש להם חברה בע"מ להוציא תלוש משכורת על אשתי כאלו היא עובדת בחברה שלהם, וזאת כדי להציג תלושי משכורת אלו לגני התמ"ת, וע"י כך לקבל הנחה משמעותית בתשלום לגנים (בגלל שאני אברך, אם אשתי תציג תלוש משכורת של 40 שעות, נוכל לקבל הנחה משמעותית)? לי נראה כשבררתי שזה קשור לכמה עניינים.
1. האם דינא דמלכותא דינא גם בימינו בא"י?
2. האם לחוקי המדינה יש תוקף מצד תקנות הקהל?
3. אולי זה קשור גם לדין - גזל מחברה בע"מ, ממון ציבור וכו'? ממה שראיתי בנושא, מרן הרב עובדיה שליט"א כותב בשו"ת יחוה דעת חלק ה' סימן סד שדינא דמלכותא דינא גם בא"י. וכן כך נראה לי מדברי מורנו הרב מרדכי אליהו ז"ל בתחומין חלק ג'. (עמ' 238 כמדומני) שדינא דמלכותא דינא גם בזמננו, אמנם בתנאי שהמלכות משווה גזרותיה כך היה מובן לי מדבריו (אמנם הוא סבר שאין לחוקי המדינה צד של תקנות הקהל). וכן דעת הרב דב ליאור בתחומין הנ"ל (אלא שנראה לי שלשיטתו יש לחוקי המדינה תוקף גם מצד תקנות הקהל). הרב אברהם שפירא ז"ל כתב בתחומין הנ"ל שלחוקי המדינה תוקף מצד תקנות הקהל. ולדעת כולם מיירי באופן שלא סותר חוקי התורה. לשיטת החזו"א אין דינא דמלכותא נוהג כיום בא"י (פאר הדור ח"ג עמ' רצו). וכן דעת הרב נסים קרליץ (בספר דרכי משפט - שכנים עמ' ריד). לשיטת הרב אלישיב יש בזה מחלוקת הפוסקים והוא לא הכריע בדבר (בפס"ד רבניים ח"ו (עמ' 376-381)). זה פחות או יותר מה שראיתי, ורציתי לשאול את הרב האם במקרה שהזכרתי לעיל יש בעיה מדין דינא דמלכותא דינא או מצד תקנות הקהל או מצד גזל של ממון ציבור? אני לא כ"כ יודע אך להסביר מה הבעיה במקרה הנ"ל אבל אני שואל את הרב האם יש בו איזה צד בעייתי, אני אנסה לומר מה נראה לי שיתכן והוא בעייתי, באופן עקרוני על התלוש שיצא מהחברה של הורי, ישולמו ע"י הורי המיסים שמשלמים עבור עובד לפי גובה המשכורת שלו וביטוח לאומי וכו', רק שאשתי לא באמת עובדת שם ואולי זה בעייתי? וכן לחברה של הורי זה מתווסף לסך ההוצאות של החברה וכמדומני זה גורם שהורי ישלמו פחות מס כי עוד עובד זה עוד הוצאות וממילא פחות מס כך הבנתי, ואולי זה יוצר בעיה? וכן ההנחה שנקבל בעקבות זה מגני התמ"ת שנראה לי אמורה להיות מגיעה לאשה שבאמת עובדת 40 שעות ולא למי שרק מציג תלוש שכר של 40 שעות ובפועל לא באמת עובד – וזה נראה לי עיקר הנושא הבעייתי – ובפרט שיתכן שאם זה אסור, אז זה בעצם לקבל כספי ציבור שלא מגיעים לך, ואולי גזל!? עד כאן מבחינת מה שאני מבין ויודע, אודה לרב מאד אם יוכל לומר לי האם המקרה לעיל הוא מותר או לא והאם יש נפ"מ אם אני אברך (מצד שאם נגדיר אברך כת"ח אז לת"ח יש פטור ממיסים וכמו שכתב מרן הרב עובדיה בשו"ת יחוה דעת דלעיל בהערה, אמנם כמדומני ת"ח פטור רק ממיסי ביטחון, ולא משאר המיסים שמספקים שירותים שאף הוא נהנה מהם ושם בשו"ת לא הובא התייחסות לזה)? ועוד דבר ארצה לשאול - האם יש נכונות בדבר השמועה הרווחת כל כך שיש רבנים גדולים בישראל שמתירים לאדם (אולי רק לת"ח) לרמות בכל מיני דרכים בכדי להשיג כספים/הנחות מהמדינה וכו'? אני שואל רק כדי לברר האם יש איזה צד שיש לאותם שנוהגים כך על מה לסמוך, מלבד מה שהרב יענה לי בע"ה על השאלה הראשונה.
בתודה גדולה ורבה מאד!! על התשובה, וסליחה מרובה!! על אריכות הדברים, שנבעה מהצורך הרב לברר נושא זה לעצמי, ובדיוני עם אחרים.

תשובה

אסור, כי גם לרבנים שסבורים שאין דינא דמלכותא דינא וכיו"ב, בדברים ובמקורות הנכונים שציינת, כיצד יתירו ליהודי לשקר, לדווח דו"ח כוזב, איסור השקר והכזב חל בכל דבר, מלבד לשקר לצורך השלום, וגם אז בתנאים מסוימים או לשקר לצורך הצלת חיים וכיו"ב.