דילוג לתוכן העיקרי

שונות.

שאלה

שלום לרב
1. מה הדין למי שנמצא תדיר במקום מטונף, כגון בבית הסהר או שהוא עובד בזבל וכד', האם מותר לו להתפלל? האם מותר לו להרהר בתורה? אני מדבר על מקרים קיצוניים שאם לא יוכל לעשות זאת צרתו תוכפל, ירמיה הנביא היה תקופה ארוכה 'בבור', סביר להניח שהמקום היה מטונף ומלוכלך, איך ייתכן שקיבל נבואה גם במצב זה?
2. אדם שטוען שהוא נמנע מלעבוד בימינו בגלל דברי הרמב"ם בהלכות דעות שאדם צריך ללכת למדברות ומערות ובלבד שלא יתערב עם אנשי מקומו שהם רעים וחטאים ומסיתים אותו. אין ספק שזה המצב בזמננו שאין אדם שעובד ולא נתקל בבעיות חמורות של פריצות, גזל, לשון הרע וכדומה בצורה הקיצונית ביותר. מה דעת הרב?
3. יש הטוענים שצריך להחרים את בג"ץ ולא לפנות אליו כלל בשום דבר, גם בבקשות לאומיות וכד', מה דעתך?
4. ידוע שאנשי גוש קטיף סובלים מכך שלא קיבלו את הפיצויים שלהם, גם למי שטוען שלמדינה מותר היה לעשות את הגרוש מדין מלכות ברור שהדבר אסור מצד גזל... האם הרב שינה את דעתו בעניין סירוב פקודה בעקבות האירועים האחרונים? מודה אני לרב על תשובותיו אע"פ ששמעתי מתלמידיו שהרב עסוק מאוד, אנו חברי הכולל נהנים ממך עצה ותושיה. בברכה ותודה יחיאל כולל כפר הרא"ה

תשובה

1. כל שיש במקום צואה אין להתפלל ולומר ק"ש, גם לא במצב של שעת דוחק. ירמי ה הנביא נהיה נביא לפני שהושלך לבור. וגם אינינו יודעים מה היו התנאים באותו בור.
2. בכל דור ודור יש רעים וחטאים. ואם מפניהם נסתלק למדברות לא נהיה ביישוב לעולם, אלא דייק היטב בלשונו הטהור והמזוקק של רבינו, דעות, ו, ב: "וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים, ואין אנשים הולכים בדרך ישרה, ילך למקום שאנשיו צדיקים ונוהגים בדרך טובים (=וב"ה, גם בימינו, לא כל היושבים בארץ רעים וחטאים ומסתיימים ומדיחים, אלא יש יישובים וקהילות, שניתן לגור עמם). ואם היו כל המדינות שהוא יודעם ושומע שמועתן נוהגים בדרך לא טובה, כמו זמנינו זה, או שאינו יכול לילך למדינה שמנהגותיה טובים מפני הגייסות, או מפני החולי ישב לבדו יחידי... ואם היו רעים וחטאים שאין מניחים אותו לישב במדינה, אלא אם כן נתערב עמהם, ונוהג במנהגם הרע, יצא למערות ולמוחים ולמדברות...". וב"ה שבימינו לא הגענו מצב כזה שאין פינה בעולם שיכולים אנו לישב שם ולחיות לפי אמונתנו ותורתנו הקדושה. גם בארץ, אבל גם בחוץ לארץ, ובימינו כל העולם הפך להיות כפר גלובאלי קטן.
3. עמדתם מובנת רק אם היהדות הדתית והחרדית היו מתאחדים בעניין זה, כי אז לחרם כזה תהיה אפקטיביות רבה. וזכור את הפגנת חצי המיליון נגד הבג"ץ. אבל בעוונותינו המרובים, אין אחדות. ויהיו רבנים שיעתרו לבג"ץ כדי שלא יעשקו אותם במשכורת ובזכויותיהם ובמעמדם. וכן כיו"ב.
4. אין לזה שום קשר לסרב פקודה או לא. להפגין נגד הפשע והשחיתות והאכזריות - כן, ובעצמה רבה, לרבות גורלם של העקורים. כללו של דבר, כמו שארגנו אז הפגנות למען גוש קטיף צריכים לארגן הפגנות רבות עצמה כנגד הפשע והאכזריות וכיו"ב.