דילוג לתוכן העיקרי

שמות לילדים עפ"י מנהג תימן - דחוף

שאלה

לכבוד הרב שלום! אשתי ב"ה ילדה בת לפני 3 ימים ורציתי לדעת מס' דברים:
1. האם אני חייב ללכת לרב להתייעץ לגבי השם או שאפשר רק לבקש ברכה על שם שבחרנו? (הבעיה היא שלאשתי יש שם יחיד שהיא רוצה לקרוא לבת מאז שהיא (אשתי) הייתה ילדה והיא מפחדת שהרב יאסור את השם..)
2. האם זה ממש אסור לקרוא לבת בשם ששייך גם לבנים או שרק עדיף שלא? מהן ההשלכות במקרה שקראו לבת בשם של בן?
3. האם השם ממש קובע את אישיותו של האדם, ולא חינוכו ודרך גידולו? העיסוק בשמות נראה לי לעיתים מוגזם ואבקש אם תוכל לבאר לי נושא זה... לתשובתך המהירה אודה (אנו רוצים לקרוא לה בשם כבר בחג שבועות)
בתודה מראש...

תשובה

1-3. יש התייחסות הלכתית לפי עיקר הדין התלמודי, ויש התייחסות קבלית. לגבי ההתייחסות ההלכתית, אפשר בכל שם, רק שלא יהיה בו כיעור, או זלזול בשם ה', או חלילה כפירה. וברור, שבמסגרת זו אין לקרוא לבת בשם שהוא מובהק לזכרים. וכתבתי שם מובהק לזכרים, שהרי מצאנו, השם יונה לנביא, ונהגו בו רבים לנשים ולגברים. אולם לגבי ההתייחסות הקבלית, יש מגבלות נוספות, כגון שלא תקרא שם הבת על שם אמה, כדי שלא תקרא בשם הפרטי של אמה. על דרך הנהגותיו של ר' יהודה החסיד. ויש מקובלים שמתייחסים לשם כאל משמעותי לגבי מזלו של האדם. ולכן הדבר תלוי בכך אם אתם חוששים לעניינים קבליים בשמות, מן הראוי שתיוועצו במקובל מוסמך ונאמן שיראתו קודמת לחכמתו בקבלה. ואם לא, די שתיזהרו שהשם לא יהיה פגום באחד החששות דלעיל. וה' יזככם לגדלה לאשה צנועה ויראת ה', כאשת חיל מי ימצא.