דילוג לתוכן העיקרי

פרשת "כי תשא"

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
יש לי כמה שאלות שמטרידות אותי בענין פרשת השבוע.
1. מחצית השקל -
א. הקב"ה ציוה שיספרו את ישראל ע"י מחצית השקל ולא יהיה בהם נגף בפקוד אותם, שלא ינזקו ע"י המנין. הטעם שבדבר המנוי שולטת עין הרע, וע"י הריבוי הגדול נגרם נזק. אני לא מצליח להבין את זה!!!נניח שהם היו סופרים אחד אחד, נו אז מה?? מה קשור עין הרע?? איך הם יכולים להינזק??
ב. הקב"ה ציוה לישראל לתת 3 תרומות: *התרומה שבפרשת השבוע, שיתנו מחצית השקל למנינם אחרי חטא העגל, ומתרומה זו צוה הקב"ה לעשות האדנים. *התרומה בפרשת "תרומה" שהיו צריכים להקים את המשכן:"מאת כל איש אשר ידבנו ליבו". *אחרי שהוקם המשכן נצטוו לתת מחצית השקל, והוא המנין שנזכר בפרשת במדבר. ותרומה זו היתה לקניית קורבנות שהיו צריכים להקרב. יש לי קושי. פתחתי ב"ספר החינוך", וקראתי את מצוה קה' והיא:"מצות נתינת מחצית השקל בשנה" שנאמר:"זה יתנו כל העובר על הפקודים". הפירוט של המצוה שיתנו כל אחד מישראל מחצית השקל לקניית קורבנות, מלח, שעיר המשתלח... איך יכול להיות, שהמצוה נלמדת מפרשת "כי תשא"?? הרי התרומה שבפרשת כי תשא, היא תרומה לעשיית האדנים!!! התרומה לקניית הקורבנות היא בכלל בספר במדבר!!! אודה לך אם תעשה לי סדר בדברים.
2. חטא העגל. יש לי כמה שאלות:
1. מי ביקש מאהרון שיעשה להם "אלוהים אשר ילכו לפנינו"? האם הם היו הערב רב? האם הם היו ישראל? האם אפשר לומר שהערב רב התחילו בהתקהלות על אהרון, והם דירדרו את ישראל אחריהם. ואז כאשר יצא העגל הם אמרו לישראל:"אלה אלוהיך ישראל". זה האלוקים שביקשתם לכם. מי האשם העיקרי בעגל?
2. המטרה של עם ישראל, בהתקהלות על אהרון היתה תחליף למשה: "כי זה משה האיש לא ידענו מה היה לו". האם הם היו כל כך "טיפשים"?? אם הם רוצים תחליף למשה, שיבקשו מאהרון או מחור שינהיגו אותם! 3אם המטרה של העגל היתה תחליף למשה, מדוע הם נהרגו? הרי המטרה שלהם לא היתה עבודה זרה?
4. בזמן שעשו את העגל, מה עשו כל המליונים מעם ישראל? האם הם היו בשקט ולא עשו כלום? למה הם לא מחו נגדם? הרי בסך הכל היו 3000 אנשים שחטאו?
5. רש"י בפירושו לפסוק "אלה אלוהיך ישראל" כותב:"ולא נאמר אלה אלוהינו, מכאן שערב רב שעלו ממצרים הם שנקהלו על אהרון, והם שעשאוהו, ואח"כ הטעו את ישראל אחריו". כיצד יכול להיות שהערב רב עשה את העגל? הרי כתוב במפורש "ויקח מידם ויצר אותו בחרט ויעשהו עגל מסכה". אהרון עשה את העגל!!!כיצד מסתדר הדבר? סליחה על כמות השאלות. תזכה לשנים רבות וטובות.

תשובה

1. על מה יצא קצפך? יש שסוברים שיש כח בעין רעה להזיק, ויש שסוברים שעין הרע נזקיה במידות הרעות של האדם. במקרה דנן, המפקד גורם לגאווה, כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה. ומידות כאלה גורמות מפלות ותבוסות.
ב. גם רבינו בסה"מ, עשה, קעא, למד מכאן, מצוות מחצית השקל בשביל הקרבנות. ואמנם, בראשית פרשת כי תשא, נאמר ציווי מחצית השקל לדורות, בשביל הקרבנות, אך כיוון שבאותו זמן טרם הוקם המשכן, כסף זה ניתן לאדנים, כמבואר בשמות, לח, כה, ולאחר שהוקם המשכן, נאסף כספים עבור עבודת הקרבנות דאז, והוא המפקד. שבראשית במדבר א, א, והתרומה שבפרשת תרומה היא עבור חומרי המשקן וכליו.
2. המון העם שהוסת ע"י הערב רב, והיו צריכים סמל שיתלכדו סביבו, כמו דגל, וכאן עגל הוא סמל העבודה, אלא שהיה בעגל סרך ע"ז, ולכן נהרגו הגרעין הקשה של המשלהבים כשלושת אלפים איש, ועם ישראל בכללותו חטא בכך שלא עצר ואל בלם ולא מחה את אותה תפיסה בראשיתה. ולכן היו צריכים לכפרה.