דילוג לתוכן העיקרי

ברית מילה - צריבת האבר

שאלה

ראיתי השבוע, כי יש מוהלים שצורבים את הפצע הפתוח באיבר של הרך הנימול, באמצעות מכשיר (דיאטרמיה), כדי לעצור שטפי דם. בקצה המכשיר, ברזל לוהט ועם המכשיר הזה עוצרים וצורבים את פרץ הדם. הרב פרופ' שטיינברג אמר כי אסור להשתמש במכשיר זה, שמשמש במקרי חירום בלבד ובחדרי ניתוח בלבד. ובהרדמה בלבד! כשמשתמשים במכשיר הצורב הלזה, התינוק צורח ובוכה מפאת העניין כי זה עושה כוויות איומות, ובמיוחד באיזור כזה רגיש. והרב שטיננברג אמר שמבחינה הלכתית אסור לגרום צער נוסף לילד.
1. מה דעת מארי בנושא? האם מותר הלכתית להשתמש במכשיר כזה? האם למרות הצער שנגרם לתינוק, מותר להשתמש במכשיר זה כדי שלא יהיה הרבה דם?
2. האם מותר לרופא/מוהל להרדים את האבר, ואז לבצע את המילה? אם אסור - מדוע? ואם נעשה יצא יד"ח?

תשובה

1. איני יודע מהי דעת מורנו הרב יוסף קאפח בעניין זה. אבל נראה לי שהדבר פשוט, שמשמעה שהמוהל סיים מצוות המילה כהלכתה, הטיפול בתינוק צריך להיות כפוף לכללי הרפואה. ואם מכשיר זה נועד רק למקרי חירום וחדרי הניתוח בלבד, הרי שאסור להשתמש בו באופן שוטף, הן משום שגורם צער גדול לתינוק, כהן משום שעלול להיות סיבוך כתוצאה מכך.
2. יש שאסרו הרמה כללי, והתירו הרדמה מקומית. ויש שאסרו אפילו הרדמה מקומית. מורנו הרב יוסף קאפח התנגד בתקיפות אפילו להרדמה מקומית, עיין מילה, ב, ב, אות ו.