דילוג לתוכן העיקרי

כשרות בשבת... די דחוף....

שאלה

בס"ד שלום כבוד הרב... יש לי מספר שאלות.......
1. אני חוזר בתשובה ב"ה ואני היחיד בבית שדתי... בשבת אמא שלי מכינה ג'חנון, היא אומנם משאירה את התנור דולק לפני כניסת השבת אך בשבת עצמה היא משנה את החום של התנור... מותר לי לאכול מהג'חנון? ואם לא איזה פתרונות יש כדי שאני יהיה יכול לאכול..... האם יש שעון שבת שמכוון רק את החום או משהו דומה??
2. יוצא לי להתפלל הרבה תפילת יחיד אני תימני שמתפלל שאמי.... האם אני יכול להגיד לבד "ברכו" קדושה ובא לציון או שיש מילים שאני צריך לשנות שם כשאני יחיד??
3. כשאני אוכל מזונות ואני לא יודע את המשקל איך אני יכול לדעת מתי לעשות נטילה וה\ברכת המזון ומתי לברך מזונות ועל המחיה.... לדוגמא:אני כל בוקר אוכל שתי קרואסונים ואני לא יודע את המשקל איך אני ידע מה לברך?
4. אם תוכל תפרט לי מהו שיעור ביצה זית וכדו'.... סליחה על ריבוי השאלות ותודה מראש!!!

תשובה

1. אם אמך מגביהה את החום בשבת או מנמיכה אותו, אסור לך לאכול מהתבשילים שבאותו תנור. כמובן, אם ניתן לתכנת מערב שבת הגבהת החום בשעה מסוימת, מותר. מכל מקום דבר עם אמא בדרכי נועם, ותאמר לה שלא תיעלב שאתה לא אוכל מהג'חנון הזה וכיו"ב, בגלל חילול שבת, ושאתה בנסיבות כאלה מעדיף לאכול צונן. אפשר שלשון רכה זו תשבר גרם.
2. יחיד אינו אומר ברכו ולא קדושה. גם אצל השאמי.
3. שקול פעם אחת בשביל תמיד שני קוראסונים ותדע אם אתה צריך לנטול ידיים או לא.
4. השיעורים הם בנפח ולא במשקל, ולכן כל דבר שיש בו נפח של ביצה או של כזית, הרי הוא כביצה או כזית. כדי לדעת נפח ביצה מלא כוס מים, הנח אותו בכלי, שים ביצה בכוס עד מלוא גובהם בכלי, זהו נפחם ונפח כל דבר שתאכל, וכן כזית כנ"ל.